195
παραχωρεί τη θέση της στην έμμονη αποφυγή της επαφής με τους άλλους. Εξαιτίας
της μετατόπισης από τη «φυλή» στην «κουλτούρα», γίνεται λόγος πλέον για «νεο-
ρατσισμό».
Για την εκδήλωση ρατσιστικών συμπεριφορών απαιτείται κατάλληλο
κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον. Σε περιόδους οικονομικών κρίσεων, διεθνών
ανακατατάξεων, αυξάνουν οι ρατσιστικές συμπεριφορές εις βάρος ευπαθών
κοινωνικών ομάδων (μετανάστες, πρόσφυγες, εθνικές μειονότητες, ομοφυλόφιλοι,
μαύροι κ.λπ.). Οι ομάδες αυτές καθίστανται αντικείμενο ηθικού πανικού, δυσμενών
διακρίσεων, καθίστανται το «κακό» αντικείμενο επί του οποίου διοχετεύονται το
άγχος, ο φθόνος, η μνησικακία και η καταπιεσμένη επιθετικότητα της πλειοψηφίας.
Δυσμενείς διακρίσεις, όμως, δεν κάνουν μόνον οι πλειοψηφίες προς τις μειοψηφίες,
αλλά και οι μειοψηφίες μεταξύ τους (π.χ. Τσιγγάνοι εναντίον Αλβανών). Πρόκειται
για έναν διασπαστικό ρατσισμό που διευκολύνει την κυριαρχία των ελίτ εξουσίας,
μέσω της τακτικής του «διαίρει και βασίλευε».
[Ν. Δεμερτζής, κείμενο από το Διαδίκτυο]
Κεφάλαιο Τρί το: Παρουσίαση - Κρι τ ι κή
Πολιτισμός και Τέχνη
Ο άνθρωπος ζήτησε πάντοτε στην τέχνη τη λύτρωσή του. Ζήτησε μορφές που θα
τον εμπόδιζαν να πεθάνει και θα του έδιναν το αίσθημα ότι μπορεί την κουβέντα
του να την καταλάβει και ένας άλλος. Έτσι το έργο τέχνης γίνεται αποκάλυψη του
ανθρώπου, αλλά και ανακάλυψη του πολιτισμού. Το κύριο στοιχείο της τέχνης είναι
η ελευθερία και η προσπάθεια να αποκρούσει κάθε αναγκαιότητα. Γιατί η τέχνη δε
ζητά να υποτάξει τον κόσμο, αλλά να δώσει ένα νόημα στην ανθρώπινη προσπάθεια
και ένα πρόσωπο στην πορεία του.
Και το μεγάλο χαρακτηριστικό της τέχνης είναι ότι οι μορφές που στήνει έχουν,
με την ίδια την παρουσία τους, τη δυνατότητα να μας αποκαλύπτουν το νόημα των
πολιτισμών. Μπορούν να μας μιλήσουν για τις πιο κρυφές ανησυχίες ενός κόσμου,
τις πιο μεγάλες του αγωνίες, και αυτό χωρίς φανερή πρόθεση, χωρίς ειδικό σκοπό.
Κανέναν πολιτισμό δεν μπορούμε να τον καταλάβουμε χωρίς να γνωρίσουμε την
τέχνη του και αυτή μόνο μας επιτρέπει να φτάσουμε στο βαθύτερο ουσιαστικότερο
χαρακτήρα του.
Ο καλλιτέχνης επηρεάζεται και ταυτόχρονα επηρεάζει την εποχή του και τον κόσμο
I...,185,186,187,188,189,190,191,192,193,194 196,197,198,199,200,201,202,203,204,205,...216