187
Η ανεργία των πτυχιούχων στη χώρα μας
Το φαινόμενο της ανεργίας των πτυχιούχων στη χώρα μας έχει προσλάβει στις μέρες
μας ανησυχητικές διαστάσεις. Η ορθή αντιμετώπισή του προϋποθέτει τη διερεύνηση
των αιτιών και των παραγόντων που το προκαλούν.
Καθοριστικό παράγοντα συνιστά πρώτα απ’ όλα η αναντιστοιχία της εκπαίδευσης,
κυρίως της Ανώτατης, με τις κοινωνικο-οικονομικές ανάγκες της χώρας. Οι
παρωχημένες, μη εναρμονισμένες με τις σύγχρονες απαιτήσεις, παρεχόμενες γνώσεις
δυσχεραίνουν την εύρεση εργασίας των πτυχιούχων. Πέρα απ’ αυτό, στον υποτυπώδη
εκπαιδευτικό προγραμματισμό, δε λαμβάνονται, συχνά, υπόψη οι πραγματικές
ανάγκες της χώρας, οι παραγωγικές της δυνατότητες ούτε η θέση της στο διεθνή
καταμερισμό εργασίας -σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία.
Παράλληλα, η δομή του εκπαιδευτικού θεσμού, εκτός των άλλων εμφανών αδυναμιών
του, χαρακτηρίζεται από την πλήρη υποβάθμιση των τεχνικο-επαγγελματικών
κλάδων. Ακόμη, ως κατεξοχήν θεωρητικός δεν καλλιεργεί την έφεση για χειρωνακτικές
δραστηριότητες. Αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την υπονόμευση της αξίας των
χειρωνακτικών επαγγελμάτων στη συνείδηση του νέου και την έμμεση ώθησή του σε
επιστημονικούς κλάδους.
Στη δημιουργία του προβλήματος συντείνει η νοοτροπία που διαμορφώνεται στα
πλαίσια της οικογένειας και προκύπτει από τις αξιολογικές της προσεγγίσεις,
όσον αφορά τα επιστημονικά επαγγέλματα. Στις παλιότερες γενιές απουσίασαν
οι αντικειμενικές δυνατότητες για σπουδές. Οι μεταπολεμικές εθνικές, πολιτικές
και κοινωνικές συνθήκες καθιστούσαν σχεδόν ανέφικτη για τους περισσότερους τη
φοίτηση σε επιστημονικούς κλάδους. Αυτό καλλιέργησε μια φετιχιστική νοοτροπία
για το πανεπιστημιακό πτυχίο. Ως απωθημένη επιθυμία εκδηλώνεται με την απαίτηση
η σύγχρονη γενιά να ακολουθήσει πανεπιστημιακές σπουδές.
Εκτός, όμως, από τις θεσμοθετημένες συνιστώσες της κοινωνικοποίησης (οικογένεια,
παιδεία) και οι κοινωνικές αντιλήψεις συντελούν στην πρόκληση του φαινομένου.
Σε κάθε κοινωνία η ιεράρχηση των επαγγελμάτων εξαρτάται από την ευρύτερη
αξιολογική της κλίμακα και τα προβαλλόμενα πρότυπα. Στις σύγχρονες κοινωνίες
το επάγγελμα συνδέεται με το κύρος, το κοινωνικό γόητρο και τις δυνατότητες
κοινωνικής διαφοροποίησης που εξασφαλίζει. Η κυρίαρχη αντίληψη συναρτά την
επίτευξή τους από την κατοχή ενός επιστημονικού τίτλου. Φυσικό επακόλουθο είναι
η υπερμεγέθυνση του αριθμού των πτυχιούχων και η αδυναμία απορρόφησής τους.
Το έντονο αστυφιλικό ρεύμα των προηγούμενων δεκαετιών, που επεκτείνεται και
I...,177,178,179,180,181,182,183,184,185,186 188,189,190,191,192,193,194,195,196,197,...216