193
εκπαίδευσης και απασχόλησης κ.λπ.).
• Δημιουργία μονάδων διαβίωσης για όσα ΑΜΕΑ δεν μπορούν να έχουν την στήριξη
των οικογενειών τους (ασθένεια, θάνατος γονέων κ.λπ.)
• Η εποχή που ζούμε δεν χαρακτηρίζεται βέβαια από ιδιαίτερο ιδεαλισμό. Οι
περισσότεροι άνθρωποι μπροστά στα καθημερινά προβλήματα ζωής που
αντιμετωπίζουν ή στο κυνηγητό του κέρδους και της επιτυχίας είναι εύκολο να
χάσουν την ευαισθησία τους για τις κοινωνικές ομάδες που θέλουν στήριξη.
[Γιώργος Μήλλας, άρθρο από το διαδίκτυο, με ημερομηνία 23/02/2009]
Ρατσισμός: από τη φυλή στην κουλτούρα
Ετυμολογικά ο «ρατσισμός» προέρχεται από την ισπανική λέξη raza και την
πορτογαλική raca, που χρονολογούνται από το 13ο αιώνα. Και στις δύο αυτές γλώσσες
η λέξη σχηματίσθηκε από τα αραβικά, στα οποία ras σημαίνει κεφάλι. Οι Άραβες
παλιά ήταν νομάδες και χωρισμένοι σε διαφορετικές φυλές. Στο πλαίσιο της φυλής
του, ο καθένας έδινε μεγάλη σημασία στη γνώση-επίγνωση της γενεαλογικής του
καταγωγής, βάσει της οποίας αποκτούσε και διατηρούσε προνόμια και υποχρεώσεις.
Η καταγωγή, δηλαδή, προσδιόριζε την κοινωνική θέση του καθενός. Η γνώση, όμως,
της καταγωγής μεταβιβαζότανε προφορικά, από στόμα σε στόμα. Έτσι, ο καθένας
όφειλε να τη συγκρατεί στη μνήμη του, να την έχει μέσα στο «κεφάλι» του.
Ο ρατσισμός δεν είναι ένας και ενιαίος. Υπάρχουν όμως ορισμένα δομικά
χαρακτηριστικά κοινά σε όλους τους ρατσισμούς. Έτσι, κάθε ρατσισμός στηρίζεται
σε αρνητικά στερεότυπα, δηλαδή σε προκαταλήψεις απέναντι στις άλλες, στις ξένες
φυλές. Ο ρατσιστής γνωρίζει ότι υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στους πολιτισμούς και
τις επιμέρους κοινωνικές ομάδες. Τις διαφορές αυτές, όμως, τις απολυτοποιεί, τις
θεωρεί αναλλοίωτες και αιώνιες. Τη δική του φυλή θεωρεί ανώτερη από όλες τις άλλες.
Επιπλέον, θεωρεί ότι τα χαρακτηριστικά μιας ορισμένης ομάδας είναι ομοιογενή για
όλα τα μέλη της. Δεν αναγνωρίζει, δηλαδή, ότι υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάμεσα
στα μέλη ακόμα και της δικής του ομάδας-φυλής. Πρόκειται, βεβαίως, για πίστη και
όχι για γνώση.
Είναι αλήθεια ότι στο πλαίσιο των ομάδων οι πάντες σχηματίζουν θετικά στερεότυπα
για τους δικούς τους (έσω ομάδα) και προκαταλήψεις για τους τρίτους (την έξω
ομάδα). Προκαταλήψεις διαμορφώνουμε όλοι από τα πρώτα στάδια της ανατροφής
μας, εφόσον δεν μπορούμε να σχηματίσουμε ταυτότητα χωρίς τη διάκριση «εμείς -
αυτοί». Αυτό συμβαίνει ανέκαθεν. Εκείνο όμως που δεν είναι αναπόφευκτο, είναι η
I...,183,184,185,186,187,188,189,190,191,192 194,195,196,197,198,199,200,201,202,203,...216