200
τα εννοιολογικά της όρια και το περιεχόμενό της, επειδή πιστεύει πως η γραμματική
εξήγηση είναι αρκετή, για να κατανοήσει και το περιεχόμενο της έννοιας σε όλη του
την έκταση. Ότι η έννοια κριτική σημαίνει την ενέργεια που δηλώνει το ρήμα κρίνω,
δεν υπάρχει αμφιβολία, κριτικός, λοιπόν, είναι ο άνθρωπος που κρίνει το έργο της
τέχνης, αυτός δηλαδή που αποτιμά την αξία ή την απαξία του, τις αρετές και τις
αδυναμίες του. Από την αρχική αυτή σημασία πηγάζει και η στάση του κριτικού που
παίρνει συχνά τη θέση του κριτή-δικαστή και η φυσική αντίθεση του δημιουργού προς
τον κριτικό του, που τον αισθάνεται ως αντίδικο, και το «σώμα του εγκλήματος», το
ίδιο το έργο της τέχνης, στέκεται άφωνο και ανίκανο να πάρει μέρος στη διαμάχη,
να βοηθήσει στην τελική κρίση με τη δική του υπόσταση, που από τη στιγμή της
δημιουργίας και ύστερα έχει αποχτήσει αυτονομία και αυτοτέλεια. Μια τέτοια στάση
του κριτικού είναι και ατελεσφόρητη και αντιπαθητική, συχνά οδηγεί στον αυθαίρετο
εγωισμό και στην αθεμελίωτη υπεροψία, ακόμη και στην αυθάδεια, όπως έγραφε
κάποτε ένας κριτικός της λογοτεχνίας μας που καταλάβαινε καλά τους δρόμους,
όπου οδηγεί ψυχολογικά η άσκηση της κριτικής που ξεκινά από μια τέτοιαν αφετηρία.
[Μανόλης Ανδρόνικος, περιοδικό
Χρονικό
, 1973. Στο βιβλίο
Θεματικοί κύκλοι
, ΟΕΔΒ, Αθήνα 2001, σσ. 266-267]
Η αξιολόγηση του μαθητή
Βασικός στόχος της αξιολόγησης του μαθητή είναι η ανατροφοδότηση της
εκπαιδευτικής διαδικασίας και ο εντοπισμός των μαθησιακών ελλείψεων, με σκοπό
τη βελτίωση της προσφερόμενης σχολικής εκπαίδευσης και τελικά την πρόοδο
του μαθητή. Ειδικότερα, η αξιολόγηση του μαθητή αποβλέπει στον εντοπισμό των
μαθησιακών δυσκολιών και των ελλείψεων των μαθητών με στόχο τη βελτίωση
της διδακτικής διαδικασίας, την απόκτηση υπευθυνότητας μέσα από διαδικασίες
αυτοαξιολόγησης, την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των μαθητών και συνολικά τη
συγκρότηση της προσωπικότητας τους.
Μπορεί να διακρίνει κανείς τρεις μορφές αξιολόγησης: Πρώτον, τη διαγνωστική, η
οποία εφαρμόζεται κυρίως στην αρχή της μαθησιακής διαδικασίας και αποσκοπεί στον
προσδιορισμό του επιπέδου των γνώσεων και των ενδιαφερόντων και τον εντοπισμό
των πιθανών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι μαθητές. Δεύτερον, τη σταδιακή
αξιολόγηση, που εφαρμόζεται κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας και αποσκοπεί
στον έλεγχο της πορείας κάθε μαθητή προς την κατάκτηση των συγκεκριμένων
εκπαιδευτικών στόχων. Τέλος, την ανακεφαλαιωτική, προκειμένου να εκτιμηθεί
ο βαθμός επίτευξης των διδακτικών και παιδαγωγικών στόχων, σε σχέση με τους
I...,190,191,192,193,194,195,196,197,198,199 201,202,203,204,205,206,207,208,209,210,...216