Ε. Ενδεικτικές δραστηριότητες καλλιέργειας της κριτικής
σκέψης
Ε.1.
«
Η φωλιά του πελαργού»
(τέσσερις κάρτες εξέλιξης δημιουργίας της φωλιάς του πελαργού υπάρχουν στον φάκελο της 4
ης
ενότη-
τας)
Ο/Η νηπιαγωγός με ερέθισμα τις κάρτες εξέλιξης της φωλιάς του πελαργού μπορεί να συζη-
τήσει για το πώς τα πουλιά φτιάχνουν τις φωλιές τους, γιατί τις φτιάχνουν, πού τις φτιάχνουν,
με ποια υλικά κ.λπ. Η συζήτηση αυτή μπορεί να επεκταθεί και σε άλλα ζώα π.χ. στον λαγό, τον
κάστορα, το σαλιγκάρι κ.λπ.
Στόχος της δραστηριότητας
: Να κατανοήσουν οι μαθητές ότι τα ζώα φτιάχνουν τις φωλιές τους
ανάλογα με τις ανάγκες τους, τα υλικά που υπάρχουν στη φύση και τις περιβαλλοντικές συνθή-
κες.
Η/Ο νηπιαγωγός μπορεί να χρησιμοποιήσει και τις καρτέλες της 12
ης
ενότητας για να δείξει
διαφορετικά ζώα και διαφορετικά είδη φωλιών (Βλ. και καρτέλες 12
ης
ενότητας «Ζώα και ζωά-
κια» όπου στα οικοσυστήματα υπάρχουν φωλιές διαφόρων ζώων).
Ε.2. Είδη σπιτιών
(έξι καρτέλες με διαφορετικά είδη σπιτιών υπάρχουν στον φάκελο της 4
ης
ενότητας)
Έξι παιδιά που ζουν σε διαφορετικές περιβαλλοντικές συνθήκες - στο δάσος, σε συνθήκες πο-
λικού ψύχους, σε περιοχή με πολλά ποτάμια, ψηλά στο βουνό, σε νησί και σε πυκνοκατοικημένη
πόλη - συστήνονται και παρουσιάζουν το σπίτι τους. Η κατασκευή των σπιτιών τους έχει γίνει
ανάλογα με τις περιβαλλοντικές, δημογραφικές, κοινωνικές συνθήκες και τα υλικά που υπάρχουν
στο περιβάλλον που ζουν.
Στόχος της δραστηριότητας:
Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι και οι άνθρωποι, όπως τα ζώα,
φτιάχνουν συνήθως τα σπίτια τους ανάλογα με τα υλικά και τις συνθήκες του περιβάλλοντος που
ζουν αλλά και ότι ο τρόπος κατασκευής του σπιτιού του κάθε ανθρώπου επηρεάζει τον τρόπο
ζωής και διαβίωσής του.
Αρχικά, η/ο νηπιαγωγός με τα παιδιά κάνει την επεξεργασία των συγκεκριμένων εικόνων. Ανά-
λογα με το γνωστικό επίπεδο των παιδιών ρωτάει και προκαλεί τα παιδιά να συζητήσουν και να
πουν την άποψή τους. Για παράδειγμα
«Τι λέτε εσείς παιδιά, γιατί το σπίτι του Τομ (που ζει
στο δάσος) είναι φτιαγμένο από το ξύλα; Γιατί ο Θανάσης μένει σε πολυκατοικία;»
κ.λπ.
Στη συνέχεια η/ο νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά να φέρουν φωτογραφίες των δικών τους σπι-
τιών, να τα περιγράψουν, να δουν από τι υλικά είναι φτιαγμένα και να οδηγηθούν και σε κάποια
συμπεράσματα αναφορικά με τον τρόπο και τα υλικά με τα οποία έχουν φτιαχτεί.
52
I...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,...168