Δ.7. «Γνωρίζω το σώμα μου με λέξεις»
(οι βασικές λέξεις από τα μέρη του σώματος υπάρχουν στον φάκελο της 3
ης
ενότητας)
Η/Ο νηπιαγωγός, πάνω στο περίγραμμα του σώματος που έγινε στη δραστηριότητα Β.1., βάζει
την αντίστοιχη λέξη σε κάθε μέρος του σώματος, τη διαβάζει και ζητά από τα παιδιά να την επα-
ναλάβουν.
Στόχος της δραστηριότητας:
Σε πρώτο επίπεδο, να ξεκινήσουν τα παιδιά να εξοικειώνονται με
την ελληνική γραφή και να αναγνωρίζουν κάποιες λέξεις ολιστικά. Αργότερα η/ο νηπιαγωγός μπο-
ρεί να προχωρήσει στην αναγνώριση και εκμάθηση
γραμμάτων, συλλαβών ή λέξεων που συναντούν τα
παιδιά πιο συχνά. Δεν είναι στους άμεσους στόχους να
μάθουν τα παιδιά να γράφουν τις λέξεις.
Έτσι τα παιδιά παίζουν με τους φθόγγους, παρατη-
ρούν το σχήμα των γραμμάτων, βρίσκουν όμοια και
διαφορετικά γράμματα, μετρούν τα γράμματα που
αποτελούν τις λέξεις, ακούν την προφορά της κάθε
λέξης, την αντιστοιχίζουν με την εικόνα της κ.λπ.
Προέκταση της δραστηριότητας:
Προτείνεται η
νηπιαγωγός να κατασκευάσει καρτέλες με τις βασικές
λέξεις από τα μέρη του σώματος γραμμένες στη
γλώσσας της χώρας διαμονής και να επεξεργαστεί με
τους μαθητές ομοιότητες και διαφορές μεταξύ της ελ-
ληνικής και της γλώσσας της χώρας διαμονής.
Ε. Ενδεικτικές δραστηριότητες καλλιέργειας της κριτικής
σκέψης
Ε.1. Τα χέρια που δεν δέρνουν – Τα χέρια που μιλούν!
(τέσσερις εικονογραφημένες καρτέλες που απεικονίζουν παιδιά που χρησιμοποιούν τα χέρια δη-
μιουργικά αλλά και επιθετικά υπάρχουν στον φάκελο της 3
ης
ενότητας)
Στόχος της δραστηριότητας
: Η συνδιαχείριση από τη/ τον νηπιαγωγό και τα παιδιά ζητημά-
των επιθετικής και βίαιης συμπεριφοράς που συχνά αναπτύσσονται μεταξύ των παιδιών.
Εφόσον παρατηρηθεί από τη/τον νηπιαγωγό ότι τα παιδιά υιοθετούν λανθασμένους τρόπους δια-
χείρισης των σχέσεων μεταξύ τους, οφείλει η/ο νηπιαγωγός να καταστήσει το γεγονός αντικεί-
μενο συζήτησης και να δημιουργήσει μέσα στην τάξη τέτοιες συνθήκες που θα οδηγήσουν τα
παιδιά στην ενσυναίσθηση, στον προβληματισμό και την αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών.
Για αφόρμηση δίδονται αρχικά δύο εικόνες από μία αυλή κάποιου σχολείου όπου παιδιά σπρώ-
χνονται και δέρνονται. Ζητείται από τα παιδιά της τάξης να σκεφτούν δικά τους σχετικά βιώματα,
να συζητήσουν όλοι μαζί και να πάρουν αποφάσεις για το πώς θα πρέπει να λύνουν τις διαφο-
ρές τους. Επίσης, ζητείται να συζητήσουν τις «κακές» και «καλές» χρήσεις των χεριών με
αφορμή τις άλλες δύο εικόνες από το εποπτικό υλικό της δραστηριότητας: τα χέρια δέρνουν αλλά
επίσης τα χέρια παίζουν, τα χέρια δημιουργούν κ.λπ. Τα παιδιά παροτρύνονται ακόμη να βρουν
και άλλες θετικές χρήσεις των χεριών και να τις αναπαραστήσουν με παντομίμα στους συμμα-
θητές τους π.χ. να αγκαλιάζουν, να γράφουν, να κολυμπούν.
42
Στο περίγραμμα του σώματος τα παιδιά κολλούν
εικόνες από ένα ιατρικό περιοδικό
I...,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41 43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,...168