51
Μιλούμε για «μέσα μαζικής επικοινωνίας» και για το λόγο της μαζικής επικοινωνίας.
Ωστόσο δεν πρόκειται ούτε περί «μαζικής» επικοινωνίας ούτε καν περί επικοινωνίας.
Γιατί η επικοινωνία προϋποθέτει απαραιτήτως λόγο αμφίδρομο και, λίγο πολύ,
ισότιμο. Ενώ στην προκείμενη περίπτωση έχουμε από τη μια έναν επώνυμο και
περίοπτο «πομπό» κι από την άλλη ένα «δέκτη», ο οποίος μάλιστα επαναλαμβάνεται
συλλήβδην ως «μάζα». Και μόνο αυτό είναι αρκετό για να δηλώσει αν πρόκειται
περί επικοινωνίας και τι είδους είναι αυτή η επικοινωνία. Προϋποθέτει διάλογο με
δύο τουλάχιστον πομπούς και δέκτες ταυτοχρόνως. Το σωστότερο, συνεπώς, θα
ήταν να ονομάζονται «Μέσα μαζικής πληροφόρησης» ή ακόμα πιο σωστά «Μέσα
πληροφόρησης των μαζών» Συμπέρασμα πρώτο: Ο λόγος των Μέσων πληροφόρησης
των μαζών είναι μονόδρομος.
[Ρ. Παπατσαρουχά-Μίσσιου, «Ο λόγος των μέσων πληροφόρησης των
Μαζών». Από το σχολικό βιβλίο
Έκφραση-Έκθεση
, τ. Β΄, εκδ. ΟΕΔΒ, Αθήνα 2005, σ. 59]
Ομαδική εργασία
: Ο καθηγητής σας έγραψε στο πίνακα τη φράση «Οι εφημερίδες
επικοινωνούν με τυπωμένες λέξεις, το ραδιόφωνο με ομιλία και η τηλεόραση με λέξεις και
κινούμενες εικόνες». Εσείς καλείστε να εργαστείτε σε ομάδες και να απαντήσετε στα ερωτήματα
που σας έθεσε:
α) Να συγκρίνετε τα κυριότερα μέσα μαζικής επικοινωνίας (τύπος, ραδιόφωνο και τηλεόραση)
και να καταγράψετε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα καθενός από αυτά.
β) Να παρουσιάσετε τα οφέλη που αποκομίζουν οι νέοι της ηλικίας σας από την ανάγνωση
εφημερίδων, καταθέτοντας, παράλληλα, προτάσεις για την αναβάθμιση της θέσης του
γραπτού Τύπου στην εποχή των ηλεκτρονικών οπτικοακουστικών μέσων.
 Είναι θέμα καθημερινής συζήτησης ότι τα δελτία ειδήσεων και τα προγράμματα του
ραδιοφώνου και της τηλεόρασης διαμορφώνονται, στην πλειονότητά τους, με κριτήριο την
αύξηση της ακροαματικότητας και θεαματικότητας των σταθμών. Παρακολουθώντας τον σταθμό
της προτίμησής σου, διαπίστωσες ότι η σειρά προτεραιότητας, ο χρόνος διάρκειας, η συχνότητα
και ο τρόπος παρουσίασης μιας εκπομπής εξαρτώνται όχι από το σεβασμό στον ακροατή-
τηλεθεατή, αλλά από το πόσο «πουλάει» μια είδηση – εκπομπή ή πόσο εντυπωσιάζει το κοινό
που την παρακολουθεί.
Ως νέος άνθρωπος, με κριτική σκέψη και ενδιαφέρον για την ποιότητα των Μέσων Μαζικής
Επικοινωνίας, παρεμβαίνεις στέλνοντας επιστολή στον Διευθυντή προγράμματος και ειδήσεων.
Με την επιστολή αυτή παρουσιάζεις την αποστολή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας σε μια
I...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...216