47
 Στο κείμενο «Η ψευδαίσθηση της αλήθειας» [Παράρτημα, σσ. 167-168 ] ο Umberto Eco
υποστηρίζει ότι στην παρουσίαση της ειδησεογραφίας δεν είναι δυνατή η αντικειμενικότητα,
τουλάχιστον με την ακριβή έννοια του όρου.
α) Ποια στάση, επομένως, επιβάλλεται να υιοθετεί ο δέκτης απέναντι στην πληροφόρηση, που
δέχεται καθημερινά από τον χώρο της έντυπης και ηλεκτρονικής δημοσιογραφίας;
β) Ποιο είναι το χρέος και η ευθύνη του δημοσιογράφου, ώστε να διαφυλάσσεται η τιμιότητα
της είδησης και να αναδεικνύεται ο δημοκρατικός χαρακτήρας της δημοσιογραφίας;
Να διατυπώσετε τις απόψεις σας σε συζήτηση που κάνετε στην τάξη σας στο μάθημα της
Νεοελληνικής γλώσσας, σχετικά με τον θεματικό κύκλο των ΜΜΕ.
 Υποστηρίζεται η άποψη ότι ο Τύπος, ως «τέταρτη εφουσία» (οι άλλες τρεις είναι: η
νομοθετική, που ασκούν οι βουλευτές, η εκτελεστική που ασκεί η κυβέρνηση και η δικαστική,
που ασκούν οι δικαστές), μπορεί να διαδραματίσει θετικό ρόλο σε μια σύγχρονη δημοκρατική
κοινωνία. Ποιες, όμως, προϋποθέσεις απαιτούνται, για να παίξει ο Τύπος σωστά τον ρόλο του;
Νομίζετε πως οι προϋποθέσεις αυτές υπάρχουν σήμερα; Το κείμενό σας έχει τη μορφή ομιλίας
που πρόκειται να εκφωνήσετε σε μια εκδήλωση για τη συμβολή τωνΜΜΕ στη ζωή του ανθρώπου,
στην οποία έχετε προσκληθεί ως εκπρόσωπος του σχολείου σας (550-600 λέξεις).
 Υποθέστε ότι είστε ένας από τους μαθητές που εκπροσωπεί τον νομό σας στη Βουλή
των Εφήβων και η «κοινοβουλευτική ομάδα», στην οποία συμμετέχετε, εξετάζει τον ρόλο του
Τύπου και τις επιδράσεις του στην κοινή γνώμη. Λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις των μελών της
ομάδας σας, αλλά και ταπρόσφαταφαινόμενασκανδαλοθηρίας και κιτρινισμού, νασυντάξετε μια
εισήγηση με θέμα: «Παράγοντες που τροφοδοτούν και συντηρούν το φαινόμενο του κιτρινισμού
του Τύπου και συμβολή του σχολείου στην αντιμετώπισή του». Το κείμενό σας θα εκφωνηθεί στη
Βουλή των Εφήβων και δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 400 λέξεις.
 Είναι γνωστό πως οι απόψεις, οι εκτιμήσεις και οι κρίσεις για την ερμηνεία των γεγονότων
της ζωής διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Και αυτό είναι εύλογο, αν αναλογιστούμε πως όλα τα
μέλημιας κοινωνίας δεν έχουνούτε τα ίδιασυμφέρονταούτε τις ίδιες γνώσειςούτε την ίδιακριτική
ικανότητα. Ωστόσο, παρά την πολυφωνία, διαπιστώνουμε συχνά μια ταύτιση των απόψεών
τους. Αυτή η προσέγγιση, η σύγκλιση των γνωμών σχηματίζει την κοινή γνώμη. Συμμετέχοντας
σε μαθητικό διαγωνισμό, καλείστε να απαντήσετε στα εξής ερωτήματα, αναφορικά με την κοινή
γνώμη:
I...,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46 48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,...216