44
Ι Ι Ι . ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Η χρήση του παραδείγματος στην ανάπτυξη παραγράφου και ευρύτερου
κειμένου
 Ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσεται η βασική ιδέα μιας παραγράφου ή ενός ολόκληρου
κειμένου ποικίλλει και εξαρτάται από τους στόχους και τη δημιουργικότητα του συντάκτη. Στα
ειδησεογραφικά κείμενα παρατηρούμε συχνά τη χρήση παραδειγμάτων. Τα παραδείγματα αυτά,
τα οποία μπορούμε να τα αντλήσουμε από την καθημερινή μας ζωή, την εμπειρία, την ιστορία ή
ακόμη να τα επινοήσουμε, για να εξυπηρετούν τον σκοπό μας, πρέπει να είναι πλήρη και σαφή.
Δομή της παραγράφου / κειμένου με παραδείγματα
:
• Θεματική πρόταση / περίοδος ή Πρόλογος: Παρουσιάζεται η θέση / άποψη του συγγραφέα,
που πρέπει να διασαφηνιστεί, διευκρινιστεί και υποστηριχτεί.
• Λεπτομέρειες / Σχόλια ή Κύριο μέρος: Αναφέρονται ενδεικτικά και αντιπροσωπευτικά
παραδείγματα, συνήθως οικεία στον αναγνώστη.
• Κατακλείδα ή Επίλογος: Η κατακλείδα είναι η πρόταση που συνοψίζει τα σχόλια, παρουσιάζει
το τελικό συμπέρασμα. Η χρήση της είναι προαιρετική.
Σημάδια αναγνώρισης:
για παράδειγμα, παραδείγματος χάρη, ενδεικτικά, λόγου χάρη, ας πούμε,
χαρακτηριστικό παράδειγμα
.
Χρήσιμη πληροφορία
• Η χρήση των παραδειγμάτων επιβάλλεται να γίνεται με φειδώ. Σε αντίθετη περίπτωση
εκφυλίζεται σε εγκυκλοπαιδισμό.
• Τα παραδείγματα για να είναι λειτουργικά και πειστικά, πρέπει να είναι εύστοχα και εύληπτα.
• Προσδίδει υποκρισία στην ανάπτυξή μας η παράθεση πλαστών και αληθοφανών
παραδειγμάτων.
• Το παράδειγμα επιβεβαιώνει και επικυρώνει περισσότερο παρά αποδεικνύει τη θεματική
πρόταση ή περίοδο.
• Βοηθά στη κατανόηση, υποστήριξη και διασάφηση μιας άποψης.
I...,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43 45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,...216