58
κανείς να πει ότι πρόκειται για ένα μυθιστόρημα γραμμένο με αφορμή τη ζωή ενός υπαρκτού
προσώπου, του βιογραφούμενου, γύρω από τον οποίο περιστρέφεται όλη η δράση.
[Ν. Παρίσης - Ι. Παρίσης,
Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων
, ΟΕΔΒ, Αθήνα 2006, σ. 35]
Για παράδειγμα:
Περνούσαν οι άρχοντες, προσκυνούσαν, φιλούσαν τα γόνατα του Φωκά, έλεγαν
το
«
εις πολλούς και αγαθούς χρόνους» και η Θεοφανώ που καθόταν ακίνητη, ντυμένη μωβ χιτώνα
πάνω από το μαύρο φόρεμά της, όπως ταίριαζε στο πρόσφατο πένθος της, κρατώντας στα χέρια
της χρυσό κλαδί με μεγάλες μαργαρίτες, προσπαθούσε να κρατήσει τη σοβαρότητά της, γιατί,
όπως ήταν ντυμένος ο Φωκάς, με το στέμμα και τα χρυσά του ρούχα, έμοιαζε περισσότερο παρά
ποτέ, όπως πίστευε, με το αγρίμι που τον παρομοίαζε: την αρκούδα.
[Κ. Δ. Κυριαζή,
Θεοφανώ
, εκδ. Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήνα 1966, σ. 367]
Γνωρίσματα της μυθιστορηματικής βιογραφίας
(ως είδους αφήγησης σε πεζό λόγο):
• Αναφέρεται στη ζωή και το έργο ενός αξιόλογου ανθρώπου.
• Συντάσσεται από λογοτέχνη-μυθιστοριογράφο, ο οποίος υποκινείται από τον θαυμασμό για
ένα πρόσωπο ή για κάποιες πράξεις του.
• Διατηρεί τον βασικό πυρήνα των πραγματικών γεγονότων (αλήθεια), αλλά, παράλληλα,
εμπεριέχει και φανταστικά γεγονότα -απόρροια της δημιουργικής φαντασίας και
επινοητικότητας του συγγραφέα-, χωρίς να διαστρεβλώνεται η αλήθεια.
• Χαρακτηρίζεται από λογοτεχνικό ύφος και ποιητική λειτουργία της γλώσσας.
• Στόχος του βιογράφου/συγγραφέα είναι:
α) να τέρψει τον αναγνώστη, συνδυάζοντας τη λογοτεχνική με την ιστορική αφήγηση,
β) να εκφράσει τον θαυμασμό τού συγγραφέα προς τον βιογραφούμενο,
γ) να διδάξει, άμεσα ή έμμεσα, παρουσιάζοντας πρότυπα/υποδείγματα συμπεριφοράς.
 Αφού διαβάσετε προσεκτικά τα ακόλουθα αποσπάσματα:
α) Να δηλώσετε το βιογραφικό είδος (βιογραφία ή μυθιστορηματική βιογραφία) στο οποίο
ανήκει το κάθε απόσπασμα.
β) Να προσδιορίσετε τα κριτήρια με βάση τα οποία εντάξατε κάθε απόσπασμα στο συγκεκριμένο
βιογραφικό είδος.
γ) Με βάση τις παρατηρήσεις σας, να συγκρίνετε τα δύο βιογραφικά είδη, ως προς:
i) Το είδος του αφηγητή (μετέχει ή όχι στα αφηγούμενα γεγονότα) και την οπτική γωνία της
αφήγησης (εσωτερική-μηδενική).
ii) Τις προθέσεις των συγγραφέων των αποσπασμάτων αυτών (π.χ. να εκφράσουν θαυμασμό).
iii) Τη γλωσσική ποικιλία που χρησιμοποιείται στα δύο βιογραφικά είδη.
I...,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57 59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,...216