62
ταυτόχρονα ένας ιστοριογράφος, προσφέροντας πολύτιμα στοιχεία (εμπειρίες) στον επιστήμονα
ερευνητή μιας κοινωνικο-πολιτιστικής κατάστασης (παρελθοντικής-παροντικής). Αυτά, λοιπόν,
τα «σκόρπια κομμάτια» κάθε βιογραφούμενου, πέραν από τις πληροφορίες για τη ζωή, τη δράση
και το έργο του, αποτελούν ένα πολύτιμο υλικό για τη μελέτη των κοινωνικών, πολιτικών και
ιστορικών συνειδήσεων. Έχουν, όμως, παράλληλα και διδακτικό και παιδαγωγικό ρόλο, αφού
προβάλλουν πρότυπα προς μίμηση και παραδειγματισμό.
 Σε ορισμένα από τα βιογραφικά σημειώματα που ακολουθούν σχολιάζεται το
βιογραφούμενο πρόσωπο ή και το έργο του. Να υπογραμμίσετε τα σχόλια, όπου υπάρχουν, και
να προσδιορίσετε τα γλωσσικά μέσα (π.χ. χρήση επιθέτων, σημασία λέξεων και φράσεων, στίξη)
με τα οποία υλοποιούνται.
Α) Μαρία Κάλλας
(Νέα Υόρκη, 1923 - Παρίσι, 1977). Παγκόσμιας ακτινοβολίας υψίφωνος,
γεννήθηκε στις 2 ή 4 Δεκεμβρίου της χρονιάς που οι γονείς της μετανάστευσαν στην Αμερική.
Πρωτοήλθε στην Ελλάδα με τη μητέρα της, το 1937. Έχοντας ήδη εμφανίσει φωνητικά
χαρίσματα, έγινε δεκτή δωρεάν από τον Καλομοίρη στο Εθνικό Ωδείο. Κατόπιν φοίτησε στο
Ωδείο Αθηνών, όμως δεν πήρε δίπλωμα, επειδή δεν παρακολούθησε κανονικά τα θεωρητικά
μαθήματα. Ύστερα από άκαρπες προσπάθειες να την προσέξουν, υπογράφει συμβόλαιο
πρωταγωνίστριας το 1947 στη Βερόνα. Ο θρίαμβός της εκεί πυροδότησε μια εκθαμβωτική
σταδιοδρομία. Υπήρξε ένας μεγαλοφυής συνδυασμός σπάνιας φωνητικής ευελιξίας, πηγαίας
μουσικότητας και δραματικών-υποκριτικών χαρισμάτων.
Β)
Πάμπλο Πικάσσο
(1881-1973). Ισπανός ζωγράφος, γλύπτης, χαράκτης, κεραμίστας και
σκηνοθέτης. Γιος καθηγητή της ζωγραφικής, σε ηλικία 14 ετών έγινε δεκτός στη Σχολή Καλών
Τεχνών της Βαρκελώνης, και μάλιστα στο προχωρημένο τμήμα, αφού κατόρθωσε να τελειώσει
σε μια μέρα το θέμα των εισαγωγικών εξετάσεων που οι υποψήφιοι είχαν το δικαίωμα να
το παραδώσουν σε ένα μήνα. Την καλλιτεχνική του δημιουργία -πάνω από 20.000 έργα-
χαρακτηρίζουν, ως προς τη θεματολογία, η σχεδόν αποκλειστική του απασχόληση με τον
άνθρωπο, και ως προς την τεχνοτροπία. οι συνεχείς μεταβολές του ύφους και οι αδιάκοποι
πειραματισμοί και οι μεταμορφώσεις του.
Γ)
Τσάρλι Τσάπλιν
(1889-1977). Κορυφαίος Άγγλος δημιουργός και ερμηνευτής του
κινηματογράφου, μεγάλος ανθρωπιστής καλλιτέχνης. Γεννήθηκε στο Λονδίνο, γιος ανθρώπων
τουθεάτρου, και πρωτοβγήκε στησκηνήσε ηλικίαπέντε ετών. Πέρασε δύσκολαπαιδικά χρόνια
παίζοντας στο θέατρο μέχρι το 1913, που άρχισε να ασχολείται με τον κινηματογράφο. Σιγά-
σιγά έπλασε τον τύπο του Σαρλό, του ταλαίπωρου ανθρωπάκου, που, τίμιος και αξιοπρεπής,
διεκδικεί την ελευθερία του, υπερασπίζει το δίκιο του αδύναμου και μέσα από τις συμφορές
κατορθώνει να επιβιώνει και να εκδικείται τους εχθρούς του. Ο Τσάπλιν υμνήθηκε όσο
I...,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61 63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,...216