70
– Ανάπτυξη: Αναλύει τα προσόντα ή τα ελαττώματα του υποψηφίου. Γίνεται επιλεκτική
αναφορά σε συγκεκριμένα γεγονότα-στοιχεία της ζωής ενός ατόμου. Περιέχει έναν
σύντομο χαρακτηρισμό.
– Επιλογικά: Συνιστά ή αποτρέπει την πρόσληψη.
– Εξωτερικά Στοιχεία: οι προσφωνήσεις της στην αρχή και στο τέλος (Κύριε..., Αγαπητέ
συνάδελφε..., Με τιμή, Φιλικά κ.λπ.).
• Ύφος:
Η συστατική επιστολή απευθύνεται σε ένα άτομο που δεν γνωρίζει προσωπικά, γι’ αυτό
το ύφος της οφείλει να είναι τυπικό, επίσημο και φροντισμένο (γιατί αποτελεί υπηρεσιακού
χαρακτήρα έγγραφο, που απευθύνεται σε εργοδότες, εκπαιδευτικά ιδρύματα κ.λπ.), ώστε να
πείθει για την αντικειμενικότητα του συντάκτη της.
• Τόνος:
Η συστατική επιστολή είναι θετική, αρνητική, ουδέτερη, με τις διαβαθμίσεις της,
ανάλογα με τη γνώμη και τα συναισθήματα του συντάκτη της.
Για παράδειγμα:
Αγαπητέ κ. συνάδελφε,
Ο κ. Ν. Π. υπήρξε φοιτητής μου κατά το πανεπιστημιακό έτος 1997 – 98. Η επίδοσή του στις
εξετάσεις του μαθήματος ήταν καλή. Δείχνει διάθεση για μάθηση και προσπαθεί να ανταποκριθεί
με επιτυχία στις φοιτητικές του υποχρεώσεις. Νομίζω ότι, αν δεχτείτε την εγγραφή του, στο
μεταπτυχιακό σας τμήμα, θα ενθαρρύνετε τη διάθεσή του αυτή.
Με εκτίμηση
Αθήνα, 15/12/1999
α. Συστατική επιστολή και βιογραφικό σημείωμα
 Πρόκειται για δύο κειμενικά είδη, τα οποία συνδέονται στενά, καθώς θέμα τους αποτελεί
η καταγραφή των δεξιοτήτων, κλίσεων, εμπειριών ενός ατόμου για την κατάληψη μιας θέσης, για
τη λήψη μιας υποτροφίας κ.λπ. Η συστατική επιστολή διαφέρει από το βιογραφικό σημείωμα,
γιατί ο συντάκτης της δεν είναι το ίδιο το ενδιαφερόμενο πρόσωπο. Επομένως, πρέπει να υπάρχει
μεγαλύτερη αντικειμενικότητα από ό,τι στο βιογραφικό σημείωμα. Επιπλέον, η συστατική
επιστολή συγκεντρώνει το ενδιαφέρον της σε ένα μέρος της ζωής του αναφερόμενου και όχι
στο σύνολο της δράσης του (όπως ένα βιογραφικό σημείωμα).
Συχνά, βέβαια, στο βιογραφικό
σημείωμα μπορεί να επισυνάπτεται συστατική επιστολή (σφραγισμένη ή μη).
 Πληροφορηθήκατε ότι η Μαθηματική Εταιρεία ζητά συνεργασία με μαθητές της Β΄
Λυκείου, που αριστεύουν στα Μαθηματικά, για τη διόρθωση και τη σύνταξη ερωτήσεων και
ασκήσεων στην ύλη της Α΄ Λυκείου. Να γράψετε:
I...,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69 71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,...216