171
Η ποιότητα της δημοκρατίας χαρακτηρίζεται από τη δυνατότητα της κοινής γνώμης
να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της.
Είναι γεγονός ότι οι πολιτικοί ηγέτες σε μια σύγχρονη δημοκρατία είναι δέσμιοι της
κοινής γνώμης (φιλτραρισμένης ή μη). Από αυτήν εξαρτώνται, αυτήν υπολογίζουν στις
πολιτικές τους αποφάσεις, με βάση αυτή σχεδιάζουν τις επόμενες κινήσεις τους και
τελικά σ’ αυτή δίνουν απολογισμό των πράξεών τους. Είναι υποχρέωση του πολιτικού
μας συστήματος να δημιουργήσει εκείνο το περιβάλλον που θα απαλλάσσει τον λαό
μας από στρεβλώσεις στην ενημέρωση και μαζί να παραμερίζει το συναισθηματικό
στοιχείο στην κρίση του. Ο κυρίαρχος ρόλος σε μια τέτοια προοπτική ανήκει στα
ΜΜΕ. Η πολυδιάστατη ενημέρωση, ο τονισμός των θετικών και των αρνητικών
στοιχείων των πολιτικών πράξεων και πρακτικών και οι πιθανές επιπτώσεις τους
στην πορεία της χώρας πρέπει να είναι διαθέσιμα στον πολίτη, για να έχουμε
«κοινή γνώμη» με κατευθύνοντα ρόλο.
Η κοινή γνώμη περιέχει ουσιαστικές αρχές της δικαιοσύνης, αλλά και άγνοια και
συναισθηματισμό... Η ερμηνεία της, ως κυριαρχούσα γνώμη της πλειοψηφίας,
επηρεάζει το πολιτικό περιβάλλον και γενναίες αποφάσεις είναι δύσκολο να παρθούν.
Η αλήθεια είναι ότι η φωτισμένη κοινή γνώμη μπορεί να βοηθήσει στη λειτουργία της
δημοκρατίας.
Μια τέτοια προοπτική θα προέλθει από το ενημερωμένο κοινό και όχι από
ευκολοσυγκίνητες και εύπλαστες μάζες. Το ενημερωμένο άτομο μέσα στο κοινό
διατηρεί την προσωπικότητά του και, όσο και αν επηρεάζεται από την παρουσία των
άλλων, παραμένει τελικός κριτής της σκέψης και της πράξης του.
Συμπέρασμα: Για να μπορέσει η κοινή γνώμη να ανταποκριθεί στη θεμελιακή της
αποστολή, πρέπει η Παιδεία και η ενημέρωση να παίξουν σωστά τον ρόλο τους. Οι
ενημερωμένοι πολίτες είναι η βάση της αποτελεσματικής δημοκρατίας.
[Χρ. Β. Μασσαλάς, «Κατευθύνει ή κατευθύνεται η κοινή γνώμη», εφημερίδα
Το Βήμα
, 25/11/2008]
Τα κόμικς
Το συνολικό θέμα της επίδρασης των κόμικς στα παιδιά παρουσιάζει μεγάλο
επιστημονικό και κοινωνικό ενδιαφέρον και θα μπορούσε να ενδιαφέρει πολλούς
επιστημονικούς κλάδους. Εκτός από την οικογένεια, το σχολείο και τις ομάδες
συνομηλίκων, τα επικοινωνιακά μέσα συμβάλλουν όλο και πιο ουσιαστικά στην
πολιτική κοινωνικοποίηση των παιδιών, συμβολή που διαφοροποιείται ανάλογα με
την κοινωνική προέλευση του κοινωνικοποιούμενου. Τα κόμικς, που μας ενδιαφέρουν
εδώ, παρουσιάζουν μεγάλη κοινωνικοποιητική αποτελεσματικότητα για μια σειρά
I...,161,162,163,164,165,166,167,168,169,170 172,173,174,175,176,177,178,179,180,181,...216