168
το ρόλο του μάρτυρα. Πρέπει να λέει ό,τι ξέρει και πρέπει (αφού, για παράδειγμα,
εκθέσει τις απόψεις και των δύο μερών που έχουν εμπλακεί σε μία διαμάχη) να λέει
ποια είναι η δική του γνώμη.
Καλή είδηση για μένα είναι αυτή που ξεχωρίζει τα γεγονότα από τις αξίες. Παράδειγμα:
«Ένας άνθρωπος χτύπησε ένα σκύλο» (αυτό είναι το γεγονός). Τελεία. «Το συμβάν
για μένα είναι δυσάρεστο» (γνώμη που ανήκει στο χώρο των αξιών). Κακή είδηση
είναι εκείνη στην οποία γνώμη και έκθεση του γεγονότος μπερδεύονται. Παράδειγμα:
«Ένας κακός άνθρωπος χτύπησε έναν κακόμοιρο σκύλο». […]
Όταν μιλάμε για αντικειμενικότητα, υπονοούμε ότι η είδηση μας δίνει την εικόνα της
πραγματικότητας «έτσι όπως είναι» και ότι η εφημερίδα, που είναι γεμάτη ειδήσεις,
είναι η σφαιρική εικόνα της πραγματικότητας, το σύνολό της. Όμως, αν εκείνη την
ημέρα δημοσίευσε την είδηση του ανθρώπου που χτύπησε το σκύλο, αλλά αγνόησε
την περίπτωση του παιδιού που έπεσε απ’ το ποδήλατο (και είναι μοιραίο, γιατί
μια εφημερίδα δεν μπορεί να περιλάβει το σύμπαν), η εφημερίδα αντικατόπτρισε
τον τρόπο επιλογής, μέσα από το σύμπαν, των πραγμάτων που, κατά τη γνώμη των
δημοσιογράφων της, «αποτελούν την πραγματικότητα». Αυτό βέβαια δεν είναι κακό,
είναι ανθρώπινο και λογικό. Αρκεί να μην το κρύβουμε απ’ το κοινό. Ο μύθος της
αντικειμενικότητας του το κρύβει, και καμιά φορά το κρύβει και από το δημοσιογράφο.
Απ’ αυτή την άποψη είναι μια εκδήλωση ψευδοϊδεολογίας.
Ενάντια σ’ αυτή την ιδεολογία πρέπει να αγωνιστεί η δημοσιογραφία, αν θέλει να
είναι δημοκρατική δημοσιογραφία. Δηλαδή, κατά τη γνώμη μου, το καθήκον του
δημοσιογράφου δεν είναι να πείσει τον αναγνώστη ότι αυτός λέει την αλήθεια, αλλά
να τον προειδοποιήσει ότι αυτός λέει `τη δική του’ αλήθεια. Ότι υπάρχουν όμως κι
άλλες.
Ο δημοσιογράφος που σέβεται τον αναγνώστη πρέπει να του αφήνει περιθώρια
εξέτασης άλλων απόψεων. Αυτό μπορεί να το κάνει με χίλιους τρόπους: προκαλώντας
συζήτηση γύρω από μια είδηση, αναφέροντας όλες τις ερμηνείες και τις ανακοινώσεις
των άλλων, τονίζοντας κυρίως την προσωπική του γνώμη, όταν είναι προσωπική, έτσι
ώστε να το αντιλαμβάνονται όλοι. Υπάρχουν άπειροι τρόποι.
[U. Eco, «Η ψευδαίσθηση της αλήθειας»
.
Από το βιβλίο
Η σημειολογία στην καθημερινή ζωή,
εκδ. Μάλλιαρη-Παιδεία, Αθήνα 1982, σσ. 36-37]
Δημοσιογραφική δεοντολογία
Ηεπιδίωξη ή, έστω, η διακήρυξη της αντικειμενικότητας κατέχει πάνταμια καίρια θέση
στη δημοσιογραφική δεοντολογία. Αναγράφεται σε όλους τους Κώδικες Δεοντολογίας,
I...,158,159,160,161,162,163,164,165,166,167 169,170,171,172,173,174,175,176,177,178,...216