76
Η διαφήμιση και η προώθηση τροφίμων, σε παιδιά,
επηρεάζει, σημαντικά, τις διατροφικές τους προτιμήσεις και
επιλογές. Όμως, όλο και συχνότερα περιλαμβάνει τροφές,
που περιέχουν υψηλά ποσοστά ζάχαρης, αλατιού και
λιπαρών. Πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι ένα στα πέντε
παιδιά, ηλικίας 11-12 ετών, στη Σκωτία είναι παχύσαρκα.
14,5% των παιδιών, ηλικίας κάτω των 11 ετών και 21,5% των
παιδιών, ηλικίας 12-16 ετών, στη Μεγάλη Βρετανία, είναι
παχύσαρκα. Ένα στα πέντε ελληνόπουλα είναι παχύσαρκο.
Αυτά τα παιδιά κινδυνεύουν να αναπτύξουν χοληστερίνη, ουρικό οξύ, ζαχαρώδη διαβήτη.
Και είναι βέβαιο ότι, όταν ενηλικιωθούν, θα κινδυνεύουν από καρδιοαγγειακές παθήσεις,
περισσότερο, από τους συνομήλικούς τους, που είχαν κανονικό βάρος.
Η διαφήμιση τροφίμων, στα παιδιά, έχει εξελιχθεί, σε επιστήμη και χρησιμοποιεί τις νέες
τεχνολογίες. Η διαφήμιση παιδικών τροφών, στη σημερινή εποχή, δεν είναι πλέον η άμεση
διαφήμιση, έτσι όπως, παραδοσιακά, τη γνωρίζουμε. Χρησιμοποιεί έμμεσους τρόπους, ώστε το
παιδί ακόμα και ο ενήλικας να μην μπορούν να αναγνωρίσουν ότι το μήνυμα, που δέχονται, είναι
διαφημιστικό. Αυτοί οι τρόποι δίνουν άλλοθι, στη βιομηχανία, ότι δεν προωθεί, μέσω άμεσης
διαφήμισης, τρόφιμα, σε παιδιά. Είναι, όμως, περισσότερο επικίνδυνοι, γιατί προωθούν,
συνήθως, “σκουπιδοτροφές”, στα παιδιά, με κρυφούς και ύπουλους τρόπους.
Η Ενωση Καταναλωτών του Ηνωμένου Βασιλείου, ηWhich, κατέγραψε 12 τρόπους “ύπουλης”
διαφήμισης, που απευθύνεται, σε παιδιά και έχει στόχο να τα κάνει πελάτες των βιομηχανιών
τροφίμων, χωρίς να ενδιαφέρεται για τα προβλήματα υγείας που θα τους δημιουργήσει.
1. Το 2004, περίπου 78 εκατομμύρια μηνύματα κειμένου στέλνονταν, μέσω κινητών
τηλεφώνων. Οι διαφημιστές χρησιμοποιούν μορφές και γλώσσα, που είναι προσφιλείς στα
παιδιά. Τα μηνύματα αυτά μπορεί να περιέχουν άμεσες πληροφορίες, για ειδικές προσφορές
ή πληροφορίες, για τα ίδια τα προϊόντα. Μπορεί να είναι διαγωνισμοί π.χ. “Αγόρασε την Χ
σοκολάτα. Βρες τον κωδικό και στείλτον στο... νούμερο. Θα κερδίσεις ένα δωρεάν ταξίδι, στην
Eurodisney”.
2. Το διαδίκτυο είναι ένα μέσο, το οποίο χρησιμοποιείται, από τους διαφημιστές, όταν
στοχεύουν σε μικρά παιδιά ή έφηβους. Υπολογίζεται ότι το 92% των παιδιών, ηλικίας 9-19 ετών,
στην Ευρώπη, έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, είτε από το σπίτι τους, είτε από το σχολείο. Είναι
ένας μεγάλος αριθμός χρηστών, που δεν μπορεί να μείνει αναξιοποίητος. Έτσι, δημιουργούν
ιστοσελίδες, για παιδιά, όπου το παιδί παίρνει μέρος σε διαγωνισμούς. Π.χ. “Κέρδισε ένα
πόντο, για κάθε διψασμένο πελάτη που θα του σερβίρεις το υπέροχο αναψυκτικό “τύπου cola”.
Πουθενά, δεν αναφέρεται ότι το συγκεκριμένο αναψυκτικό περιέχει 36 γραμμάρια ζάχαρης,
ανά κουτάκι, δηλαδή 9 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη.
3. Τα βίντεο παιχνίδια είναι μια θαυμάσια ευκαιρία, για την προώθηση ανθυγιεινών
τροφίμων σε παιδιά. Σε τέτοιο παιχνίδι, υπήρχε εστιατόριο “fast food”, γνωστής αλυσίδας
πολυεθνικής εταιρίας. Οι παίκτες, που είχαν την επιχείρηση, κέρδιζαν εικονικά χρήματα, για την
επιχειρηματική τους δραστηριότητα και οι παίκτες, που έτρωγαν τα φαγητά, κέρδιζαν πόντους,
γιατί “διασκέδαζαν” και “χόρταιναν”.
12. Επιλέξτε να διαβάσετε, ανάλογα, ένα ή περισσότερα από τα συμπληρωματικά
κείμενα που ακολουθούν, προκειμένου να αντλήσετε επιπλέον επιχειρήματα και
τεκμήρια για τις ανάγκες της συμμετοχής σας στη ραδιοφωνική εκπομπή που στήθηκε
στο στούντιο της… τάξης σας!
Πώς μπορεί ένα ανθυγιεινό τρόφιμο να γίνει απαραίτητο, στα παιδιά μας;
I...,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75 77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,...120