77
4. Οι βιομηχανίες τροφίμων πρέπει να συντηρούν τη φίρμα τους, στο μυαλό των παιδιών. Έτσι,
δημιουργούν ιστοσελίδες, τις οποίες διαφημίζουν, τακτικά, σε νεανικά περιοδικά. Όταν το παιδί
μπει, σε μια τέτοια ιστοσελίδα, βρίσκεται μπροστά σε “ζουμερά” κουτσομπολιά από το χώρο της
τέχνης, διαγωνισμούς, παιχνίδια κ.λπ. Αλλά, πιο συχνά, βρίσκεται μπροστά στο όνομα της εταιρίας
και στα τρόφιμα, που αυτή θέλει να πουλήσει.
5. Οι βιομηχανίες τροφίμων προσπαθούν να διατηρήσουν το μερίδιό τους στην αγορά και να το
αυξήσουν. Χρηματοδοτούν την παραγωγή παιχνιδιών, έτσι ώστε να ενσωματώσουν το όνομά τους
στα παιχνίδια των μικρών παιδιών. Έτσι, έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά, πλαστικά χάμπουργκερ,
πλαστικές πατάτες κ.λπ., που φέρουν το όνομα γνωστής πολυεθνικής εταιρίας “fast food”.
6. Παζλ, εικόνες ινδαλμάτων, χάρτινα παιχνίδια, φιγουράρουν πάνω σε συσκευασίες τροφίμων,
για να προσελκύσουν τα παιδιά, όχι μόνο να αγοράσουν το προϊόν, αλλά και να διαβάσουν τη
συσκευασία, ώστε να “μείνει” στο μυαλό τους η φίρμα.
7. Η βιομηχανία δε σεβάστηκε ούτε τις παιδικές χαρές, που θεωρούνται ένας ασφαλής τόπος, για να
διασκεδάσουν και να ασκηθούν τα παιδιά. Στήνει παιχνίδια, που παραπέμπουν στις συσκευασίες
των τροφίμων της. Σε παιδική χαρά, στήθηκε τσουλήθρα, με γιγαντιαία κουτάκια αναψυκτικού,
που περιέχει 33 γραμμάρια ζάχαρης σε κάθε κουτάκι.
8. Παρακολουθώντας μια παιδική ταινία, το παιδί βλέπει τον ήρωα να πίνει το Χ γάλα ή να τρώει
το Χ πρωινό. Έτσι, η ονομασία του προϊόντος περνάει στο υποσυνείδητο του παιδιού, που γίνεται
αμέσως και χωρίς να το καταλαβαίνει, πελάτης της εταιρίας, που το παράγει. Αυτός ο τρόπος
διαφήμισης απαγορεύεται στην Ευρώπη. Όμως, η αναθεώρηση της οδηγίας για την τηλεόραση
χωρίς σύνορα, θέτει σε αμφισβήτηση αυτή την απαγόρευση.
9. Πολλές ιστοσελίδες βιομηχανιών τροφίμων προσφέρουν, δωρεάν, φόντο για οθόνες κινητών
και ηλεκτρονικών υπολογιστών, ήχους κ.λπ. Είναι τα δολώματα για τους νέους, ώστε να μπουν στις
συγκεκριμένες ιστοσελίδες και να “εθιστούν” στο όνομα της εταιρίας ή του προϊόντος.
10. Στην ιστοσελίδα μας, θα βρείτε τον Χ τραγουδιστή και μπορείτε να “κατεβάσετε” το τελευταίο
του βίντεο-κλιπ και να το στείλετε, στους φίλους σας. Αντί να στήνει η βιομηχανία μια πολυδάπανη
διαφημιστική εκστρατεία, χρησιμοποιεί το δικό μας ηλεκτρονικό υπολογιστή ή κινητό, σαν μέσο,
για τη διαφήμισή της. “Κατεβάζουμε” το βίντεο-κλιπ και το στέλνουμε σε ένα μεγάλο αριθμό φίλων
μας. Όλοι γινόμαστε “θύματα” “ύπουλης” διαφήμισης.
11. Η χρήση αφηρημένων ισχυρισμών, όπως: “Πιες το και θα νιώσεις δυνατός”, λειτουργούν ως
κίνητρο για την αγορά ενός τροφίμου, πολύ πιο έντονα στα παιδιά, από ό,τι στους ενηλίκους.
“Ξεσηκώνουν”, λοιπόν, το παιδί, το οποίο θα πιέσει τους γονείς, για να αγοράσουν το προϊόν.
12. Η χρησιμοποίηση του star-system είναι μια συχνότατη πρακτική. Τα αστέρια της τέχνης
χρησιμοποιούνται, ως κεντρικά πρόσωπα, σε άμεσες διαφημίσεις, ως παίκτες, σε βίντεο παιχνίδια,
ως αποστολείς μηνυμάτων, σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές και κινητά. Οι βιομηχανίες τροφίμων
γίνονται χορηγοί, σε εκδηλώσεις καλλιτεχνών, σε παιδικές θεατρικές παραστάσεις, σε τραγούδια
δημοφιλών τραγουδιστών, κ.λπ.
Πηγή:
I...,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76 78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,...120