68
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
«ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ» ΤΟΥΣ ΑΥΡΙΑΝΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ!
Η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδος (Α.Σ.Γ.Μ.Ε.) θεωρεί ότι το
συγκεκριμένο θέμα απασχολεί σοβαρά τους γονείς… Τα παιδιά μας δέχονται συνεχή
και κατά μέτωπο επίθεση από τη διαφήμιση. Είναι σημαντικός – ίσως ο πρώτος – και
ιδιαίτερα ευάλωτος «στόχος». Αυτό συμβαίνει γιατί οι εταιρείες και οι διαφημιστές
τους γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα παιδιά:
- Διαθέτουν αγοραστική δύναμη, έχοντας κάποιο χαρτζιλίκι.
- Επηρεάζουν τις επιλογές των γονέων ως προς το τι θα καταναλώσουν
- Θα είναι οι αυριανοί καταναλωτές και χρειάζεται να «διαπαιδαγωγηθούν» από
τρυφερή ηλικία σ’ αυτή την κατεύθυνση.
Ο τελευταίος είναι και ο πιο σημαντικός λόγος για την επιθετική τακτική της διαφήμισης
απέναντι στο παιδί. Τα παιδιά, σε πολύ μικρή ηλικία, δεν μπορούν καν να ξεχωρίσουν
τι είναι διαφήμιση και τι όχι. Στη συνέχεια, μεγαλώνοντας, δεν μπορούν να κρίνουν τις
διαφημίσεις εποικοδομητικά και να δημιουργήσουν άμυνες απέναντί τους, γιατί δεν
κατανοούν ότι:
α) ο διαφημιστής και ο αποδέκτης έχουν διαφορετικό συμφέρον
β) ο διαφημιστής έχει σκοπό να πείσει.
γ) δεν είναι δυνατό να είναι αληθινά όλα τα μηνύματα με τα οποία προσπαθούν να
τους πείσουν, αλλά μπορεί να είναι και παραπλανητικά (και σίγουρα είναι, αλλά αυτό
το γνωρίζουμε εμείς οι μεγάλοι)
Αυτά αρχίζουν να τα σκέφτονται στην ηλικία της εφηβείας. Με δεδομένο, όμως, ότι
τα προηγούμενα χρόνια δέχονταν «πλύση εγκεφάλου», είναι και τότε δύσκολο να έχουν
ορθή κρίση. Απέναντι σ’ αυτή την επίθεση που δέχονται, είναι εντελώς απροστάτευτα,
εύκολη λεία του καταναλωτισμού και των διαφημιστών.
Πόσα παιδιά δεν έχουν γίνει θύματα της διαφήμισης με τα πρότυπα που αυτή
καλλιεργεί (όπως τααυξανόμενακρούσματανευρικήςανορεξίας και άλλων διατροφικών
διαταραχών, με την προβολή αποστεωμένων σωμάτων ως ιδανικών);
Ποιες αξίες καλλιεργούν οι διαφημίσεις για τις διαπροσωπικές σχέσεις, όταν με το
τάδε αποσμητικό ή την τάδε οδοντόκρεμα πετυχαίνεις την ιδανική σχέση;
Οι όποιοι νόμοι υπάρχουν, για προστασία των παιδιών, δεν εφαρμόζονται. Η ευθύνη
ανήκει στους αρμόδιους, οι οποίοι δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα και γι’
αυτό δεν φροντίζουν για την εφαρμογή τους. Αυτό διαπιστώνεται, παρακολουθώντας
τηλεόραση, ιδιαίτερα κατά την περίοδο των εορτών, όπου υπάρχει καταιγισμός
διαφημίσεων που απευθύνονται σε παιδιά…
Έναακόμα σοβαρό πρόβλημα είναι η συμμετοχή – χρησιμοποίηση «σαν περιτύλιγμα» -
παιδιών σε διαφημίσεις προϊόντων. Η συμμετοχή των παιδιών σε διαφημίσεις συνεχώς
αυξάνεται, τη στιγμή που η παιδική εργασία απαγορεύεται και επιτρέπεται μόνο με
ειδική άδεια από την επιθεώρηση εργασίας…
I...,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67 69,70,71,72,73,74,75,76,77,78,...120