49
Δ ι α φ ή μ ι σ η 5
• Το λεκτικό μήνυμα, «Νιώθετε κομμάτια;», είναι κυριολεκτικό ή μεταφορικό;
• Πώς αποδίδεται το νόημα του λεκτικού μηνύματος στην εικόνα; Με μεταφορικό ή
κυριολεκτικό τρόπο;
• Τι αποτέλεσμα δημιουργεί ο συνδυασμός εικόνας και λεκτικού μηνύματος;
• Προσπαθήστε να αποδώσετε τη σημασία της μεταφορικής έκφρασης, «Νιώθετε
κομμάτια;», με όσο το δυνατόν περισσότερους λεκτικούς τρόπους.
………………………………………………………., …………………………………………………………………,
………………………………………………………., …………………………………………………………………,
………………………………………………………., …………………………………………………………………,
• Πώς σχολιάζετε τη διάταξη και τη φορά των γραμμάτων στο λεκτικό μήνυμα;
• Συνεργαζόμενοι/ες στην ομάδα σας,
a
περιγράψτε,
πρώτα ως «διαφημιστές», πώς θα προβάλλατε την έντυπη διαφήμιση
στο ραδιόφωνο και πώς την τηλεόραση. Ποιες αλλαγές και ποιες προσθήκες θα κάνατε,
ανάλογα με το διαφημιστικό μέσο;
a
Παρουσιάστε,
στη συνέχεια, ως «ηθοποιοί» τη διαφήμιση στο ραδιόφωνο και στην
τηλεόραση.
a
Κρίνετε,
κατόπιν, πόσο καλά παίξατε τον ρόλο σας, ως «ηθοποιοί», ακούγοντας τα
σχόλια των θεατών-συμμαθητών των άλλων ομάδων. Μπορείτε, αν είναι δυνατόν, να
μαγνητοφωνήσετε και να βιντεοσκοπήσετε την παρουσίασή σας.
a
Συγκρίνετε,
μετά, την έντυπη, τη «ραδιοφωνική» και την «τηλεοπτική» προβολή
του ίδιου διαφημιστικού μηνύματος. Συζητήστε τις ομοιότητες και τις διαφορές που
εντοπίζετε.
a
Αξιολογήστε,
τέλος, τηναποτελεσματικότητακαι τηνπειστικότητατουδιαφημιστικού
μηνύματος, ανάλογα με το διαφημιστικό μέσο.
4
Στην
κυριολεξία
μια λέξη ή έκφραση διατηρεί την
ακριβή σημασία
της.
Π.χ. Μάζεψε από το πάτωμα τα σπασμένα
κομμάτια του βάζου.
4
Στη
μεταφορά,
που είναι ένα σχήμα λόγου, μια λέξη ή έκφραση
χρησιμοποιείται με
διαφορετική σημασία από την αρχική.
Π.χ. Τόσες ώρες δουλειάς!
Νιώθω … κομμάτια!
4
Τη
μεταφορά,
ως σχήμα λόγου, τη συναντάμε στις
διαφημίσεις,
στον
δημοσιογραφικό λόγο
και στα
λογοτεχνικά κείμενα.
Να θυμάστε:
I...,39,40,41,42,43,44,45,46,47,48 50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,...120