85
αφηγητή σε σημαντικά γεγονότα της εποχής του, είτε γιατί πρωταγωνίστησε σε αυτά είτε
γιατί τα παρακολούθησε ο ίδιος.
• Διακρίνονται από υποκειμενικότητα, επειδή τα γεγονότα παρουσιάζονται από την οπτική
γωνία του αφηγητή-πρωταγωνιστή.
• Κυριαρχεί το α΄ ρηματικό πρόσωπο (συνήθως στον ενικό αριθμό), ενώ το ύφος είναι
προσωπικό και αντανακλά την προσωπικότητα του αφηγητή.
• Αποτελούν κατάθεση της προσωπικής μαρτυρίας του αφηγητή και αναδεικνύουν τη συμβολή
του στα γεγονότα.
• Δεν συνιστούν ιστορικό κείμενο, καθώς τα γεγονότα δεν καταγράφονται με συστηματικότητα
και μεθοδικότητα, αλλά παρουσιάζονται αποσπασματικά. Είναι προσωπική αφήγηση σε
αντίθεση με την ιστορία που εξετάζει αντικειμενικά και επιστημονικά τα γεγονότα. Αποτελούν,
όμως, ιστορική πηγή.
Σημείωση: Οι ιστορικές πηγές είναι κάθε είδους υλικό (γραπτά κείμενα, προφορική παράδοση,
μνημεία, κτίσματα, έργα τέχνης, οπτικό και ακουστικό υλικό κ.ά.) στο οποίο καταγράφονται
γεγονότα του παρελθόντος. Εύλογα οι πηγές της ιστορίας δεν αποτελούν ιστορία, αφού εκθέτουν
τα γεγονότα με αποσπασματικό τρόπο και κάποτε αντιφατικό. Αποτελούν, όμως, υλικό για τον
ιστορικό, προκειμένου να συνθέσει την ιστορική του αφήγηση με τρόπο, κατά το δυνατόν,
αντικειμενικό και επιστημονικά τεκμηριωμένο.
 Να αφηγηθείτε τα συμβάντα που αναφέρει το ακόλουθο δημοτικό τραγούδι, όπως
φαντάζεστε ότι θα τα έγραφε η ίδια η Λένω Μπότσαρη στα απομνημονεύματά της -αν φυσικά
επιζούσε- πολλά χρόνια μετά από τότε που συνέβησαν.
Όλες οι καπετάνισσες κι οι καπετανοπούλες
όλες στην Άρτα πέρασαν, στα Γιάννινα τις πάνε.
Κι η Λένω δεν επέρασε, μήτε σκλάβα πηγαίνει.
Μον’ πήρε δίπλα τα βουνά, δίπλα τα κορφοβούνια.
Πέντε Τούρκοι την κυνηγούν, πέντε τζοχανταραίοι.
Γυρίζ’ η Λένω και τους λέει και με θυμό τους κρένει:
- Πού πάτε, βρε βρωμότουρκοι και σεις παλιοζαγάρια;
Εγώ’ μ’ η Λένω Μπότζαρη, η αδερφή του Γιάννη,
π’ έκαμε την Αρβανιτιά και ντύθηκε στα μαύρα!
I...,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84 86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,...216