Σημείωση:
Από την αρχή της χρονιάς μια
από τις καθημερινές δραστηριότητες στο
νηπιαγωγείο είναι η συζήτηση με τα παι-
διά στην παρεούλα για την ημέρα, την ημε-
ρομηνία, τον μήνα, τον καιρό, την εποχή
κ.λπ. Μέσα από αυτή τη συζήτηση, προ-
κειμένου να κατανοηθούν καλύτερα αυτές
οι χρονικές έννοιες από τα παιδιά, δημι-
ουργείται ένα εποπτικό υλικό το οποίο
βρίσκεται στην παρεούλα / γωνιά συζήτη-
σης και αποτελεί το ημερολόγιο της
τάξης. Το ημερολόγιο αυτό μπορεί να δη-
μιουργηθεί από τη/τον νηπιαγωγό στην
αρχή της χρονιάς και να είναι αναρτημένο
από τις πρώτες μέρες στο σχολείο. Πρό-
τασή μας είναι να δημιουργηθεί σιγά σιγά από τα ίδια τα παιδιά ως αντικείμενο δραστηριοτήτων
και να εμπλουτιστεί σταδιακά με τις μέρες, τους μήνες, τον καιρό, σύμφωνα με τις θεματικές ενό-
τητες που θα αποτελούν αντικείμενο συζήτησης. Έτσι, στην 8
η
ενότητα «Καλημέρα! – Καληνύ-
χτα!» εισάγονται οι έννοιες των ημερών της εβδομάδας, στην 9
η
ενότητα «Πρόσκληση σε πάρτι»
εισάγονται οι έννοιες των μηνών και στη 10
η
ενότητα «Από Αύγουστο χειμώνα και από Μάρτη κα-
λοκαίρι» εισάγονται οι έννοιες των εποχών και των καιρικών φαινομένων. Το πώς θα απεικονί-
ζονται στο ημερολόγιο της τάξης οι μέρες, οι μήνες, οι εποχές, ο καιρός κ.λπ. είναι κάτι που θα
το αποφασίσουν από κοινού οι μαθητές με τη/τον νηπιαγωγό τους.
Β. Ενδεικτικές δραστηριότητες εφαρμογής των λεκτικών
επικοινωνιακών πράξεων
Β.1. «Οι μέρες της εβδομάδας»
Η/Ο νηπιαγωγός φέρνοντας στην τάξη ένα πραγματικό ημερολόγιο τοίχου της χρονιάς που γί-
νεται η διδασκαλία ή μπροστά στο ημερολόγιο της τάξης – αν το έχει ήδη κατασκευάσει η ίδια/ο
ίδιος – λέει:
«Αυτό είναι ένα ημερολόγιο. Εδώ γράφονται οι μέρες. Σήμερα είναι Δευτέρα».
Στη συνέχεια διαβάζει όλες τις ημέρες της εβδομάδας με τη σειρά, δείχνοντας την αντίστοιχη μέρα
και λέγοντας το παρακάτω με ρυθμό:
Δευτέρα,
Τρίτη,
Τετάρτη,
Πέμπτη,
Παρασκευή,
Σάββατο και
Κυριακή …
και πάλι απ’ την αρχή.
97
Ένα ενδεικτικό ημερολόγιο τάξης
I...,87,88,89,90,91,92,93,94,95,96 98,99,100,101,102,103,104,105,106,107,...168