17
Η/Ο νηπιαγωγός εμφανίζει τη φιγούρα του παπαγάλου και, καθώς ακούγεται το τραγούδι, δεί-
χνει το καπέλο, το γιλέκο, τα φτερά και την ουρά. Τα παιδιά καλούνται να ακούσουν το τραγούδι
και κάθε φορά που θα ακούν τη φράση: «Πώς σε λένε» να χτυπούν παλαμάκια.
Ο παπαγάλος, ως κινητή φιγούρα, μιλάει με τα παιδιά μέσω της/του νηπιαγωγού η οποία/ο
οποίος μιλώντας ως παπαγάλος επαναλαμβάνει ό,τι λέει τρεις φορές:
«Πώς σε λένε; Πώς σε
λένε; Πώς σε λένε;»
Στη συνέχεια, τα παιδιά παίρνουν τον παπαγάλο για να παίξουν μαζί του.
Γ.4. «Γράφουν τα παιδιά το όνομά τους, όπως μπορούν»
Η/Ο νηπιαγωγός καλεί τα παιδιά να ζωγραφίσουν τον εαυτό τους, όπως αυτά θέλουν, και να
γράψουν το όνομά τους
όπως μπορούν.
Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά μπορούν μόνο να ζωγραφί-
σουν ή να γράψουν ένα μέρος του ονόματός τους σε όποια γλώσσα θέλουν (π.χ. ένα γράμμα ή ένα
σύμβολο που να το θεωρούν ως τη γραφή του ονόματός τους). Τα έργα αυτά των παιδιών θα μπο-
ρούσαν να ενωθούν σε έναν πίνακα και να αποτελέσουν τον πίνακα της ομάδας της τάξης.
Σημείωση:
Δεχόμαστε ό,τι μας φέρουν τα παιδιά.
Γ.5. «Γραφή του ονόματος των παιδιών»
Η/Ο νηπιαγωγός γράφει σε καρτέλες με διαφορετικό χρώμα το όνομα του παιδιού με ελληνι-
κούς χαρακτήρες και στη γλώσσα της χώρας που ζει π.χ.
α. Τα παιδιά προσπαθούν να βρουν τις καρτέλες που γράφουν το όνομά τους.
β. Προσπαθούν να ανακαλύψουν πού το λέει ελληνικά και πού στη γλώσσα της χώρας που ζει.
γ. Δίνεται στα παιδιά η απόδοση του ονόματός τους στα ελληνικά αν υπάρχει π.χ.
και αυτά μετά αποφασίζουν ποια από τις τρεις θέλουν να χρησιμοποιούν στο νηπιαγωγείο. Αυτό
μπορεί να αλλάζει μέρα με την ημέρα. Αρκεί να αναγνωρίζουν πότε το γράφουν ελληνικά και
πότε σε άλλη γλώσσα.
δ. Στη συνέχεια, η/ο νηπιαγωγός καλεί π.χ. τον Γιάννη μπροστά σε όλη την ομάδα να διαβάσει τις
δικές του καρτέλες βοηθώντας τον αν χρειαστεί. Μετά μπορεί να δοθεί στα παιδιά η δυνατότητα να
επιλέξουν μια καρτέλα και να συστηθούν με όποιον από τους παρακάτω τρόπους επιθυμούν:
-
Με λένε Γιάννη.
-
My name is Γιάννης.
-
Με λένε Τζον.
- Μy name is John
.
Σημείωση:
Η συγκεκριμένη δραστηριότητα δεν πρέπει να γίνει από την πρώτη μέρα, αλλά όταν
η/ο νηπιαγωγός κρίνει ότι το γλωσσικό επίπεδο των παιδιών το επιτρέπει. Η δραστηριότητα αυτή
αποτελεί μία πρόταση για το πώς εισάγονται τα παιδιά στην ελληνική γραφή και στον γραμματι-
σμό. Η/Ο νηπιαγωγός σταδιακά και σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς μπορεί να καλλιεργεί τον
γραμματισμό των μαθητών παίζοντας με τα ονόματα των παιδιών ή με άλλες λέξεις από τις διά-
φορες θεματικές ενότητες που ακολουθούν:
Τζον
Γιάννης
John
I...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...168