11
να ενθαρρύνει τα παιδιά να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν στην ελληνική γλώσσα, οι δρα-
στηριότητες που προτείνονται έχουν οργανωθεί με βάση συγκεκριμένες λεκτικές επικοινωνιακές
πράξεις. Αυτές οι λεκτικές επικοινωνιακές πράξεις δομούνται σε δύο επίπεδα δυσκολίας.
Στο πρώτο επίπεδο δίνεται το σχετικό με το θέμα λεξιλόγιο, το οποίο εντάσσεται σε απλές
γλωσσικές δομές που χρησιμοποιούνται σε μια στοιχειώδη επικοινωνία. Στο δεύτερο επίπεδο δί-
δονται πιο σύνθετες δομές με τη χρήση πιο εξειδικευμένων με το θέμα ρηματικών φράσεων.
Αυτή η εσωτερική διάκριση των λεκτικών επικοινωνιακών πράξεων σε κάθε θεματική ενότητα
υποστηρίζεται από αντίστοιχες δραστηριότητες διαφορετικού βαθμού και επιπέδου δυσκολίας και
επιτρέπει στη/στον νηπιαγωγό να κάνει τις επιλογές του ή/και να προβεί σε μια διαφοροποι-
ημένη διδασκαλία ανάλογα με τον βαθμό ελληνομάθειας των μαθητών και τον διδακτικό χρόνο.
Επίσης, θα πρέπει να τονιστεί ότι η πορεία των δραστηριοτήτων σε κάθε θεματική ενότητα καθώς
και οι δραστηριότητες είναι
ενδεικτικές
. Αυτό σημαίνει ότι η/ο νηπιαγωγός μπορεί να τις ακο-
λουθήσει στο σχεδιασμό της διδασκαλίας της/του, αλλά μπορεί και να τις διαφοροποιήσει ή να
πραγματοποιήσει ένα μέρος από αυτές ή να σχεδιάσει άλλες δραστηριότητες που άπτονται περισ-
σότερο των ενδιαφερόντων των μαθητών του, για να επιτύχει τους στόχους της διδασκαλίας του/της.
Οι προτεινόμενες δραστηριότητες που συμπεριλαμβάνονται σε κάθε θεματική ενότητα του «Οδη-
γού για τη/τον νηπιαγωγό» ομαδοποιούνται στις εξής υποκατηγορίες:
Α)
Ενδεικτικές δραστηριότητες εφαρμογής λεκτικών επικοινωνιακών πράξεων
:
περι-
λαμβάνονται δραστηριότητες εισαγωγής των γλωσσικών στόχων.
Β)
Ενδεικτικές δραστηριότητες έκφρασης
:
περιλαμβάνονται δραστηριότητες που ενθαρρύ-
νουν τα παιδιά να εκφραστούν μέσα από τη ζωγραφική, τις κατασκευές, τον χορό, το τραγούδι,
την παντομίμα, τα ομαδικά παιχνίδια κ.ά.
Γ)
Ενδεικτικές δραστηριότητες κατανόησης και παραγωγής λόγου:
περιλαμβάνονται δρα-
στηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να καλλιεργήσουν στην ελληνική γλώσσα τις επικοινωνια-
κές λειτουργίες κατανόησης και παραγωγής λόγου.
Δ)
Ενδεικτικές δραστηριότητες καλλιέργειας της κριτικής σκέψης:
περιλαμβάνονται δρα-
στηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να καλλιεργήσουν την κριτική και δημιουργική σκέψη, να
κατανοήσουν το κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο στο οποίο διαβιώνουν και να αποκτήσουν θετικές
κοινωνικές δεξιότητες ως ενεργά μέλη της κοινωνίας στην οποία ζουν.
Κάθε δραστηριότητα επιδιώκει, με παιγνιώδη και ευχάριστο τρόπο, να επιτύχει τους στόχους
της. Αν για την υλοποίηση των διαφόρων δραστηριοτήτων απαιτείται συμπληρωματικό εποπτικό
ή ηχητικό υλικό, αυτό αναφέρεται στην κάθε δραστηριότητα και συμπεριλαμβάνεται στον αντί-
στοιχο φάκελο της ενότητας ή στο CD-ήχου.
Η 14
η
Ενότητα «Ταξίδι στην Παιχνιδοχώρα»
Η συγκεκριμένη ενότητα είναι μια ανακεφαλαιωτική, ανατροφοδοτική ενότητα και αποτελεί
ολόκληρη ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με τίτλο «Ταξίδι στην Παιχνιδοχώρα». Η/Ο νηπιαγωγός κα-
λείται, κάθε φορά που τελειώνει μια ενότητα (εκτός από την 7
η
και την 11
η
ενότητα), να παίζει
με τα παιδιά το συγκεκριμένο παιχνίδι, προκειμένου να ελέγχει κατά πόσο επιτεύχθηκαν οι στό-
χοι που είχε θέσει. Στο υλικό του επιτραπέζιου παιχνιδιού υπάρχουν για κάθε θεματική ενότητα
τέσσερις κατηγορίες ερωτήσεων / εντολών που μπορεί να υποβάλλει η/ο νηπιαγωγός στα παιδιά.
Επίσης, η/ο νηπιαγωγός θα μπορεί να ανατρέχει και σε προηγούμενες ενότητες και να τους υπο-
βάλλει σχετικές ερωτήσεις/εντολές. Αναλυτικές οδηγίες του παιχνιδιού υπάρχουν στην 14
η
Ενό-
τητα (σελ. 149) του παρόντος τεύχους.
I...,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...168