103
 Η ακόλουθη βιβλιοπαρουσίαση αναγράφεται στο οπισθόφυλλο του δίτομου έργου του
C. M. Bowra,
Αρχαία Ελληνική Λυρική Ποίηση
. Αφού τη διαβάσετε προσεκτικά:
α) Να εντοπίσετε τα καθαρά πληροφοριακά στοιχεία κάθε παραγράφου της και, με βάση αυτά,
να γράψετε τον πλαγιότιτλο της παραγράφου.
β) Να διακρίνετε τις παρεχόμενες πληροφορίες σε εκείνες που είναι απολύτως απαραίτητες, για
να δοθεί η «ταυτότητα» του βιβλίου και σε εκείνες που παρέχονται, για να προσελκύσουν το
ενδιαφέρον του αναγνώστη και να του δημιουργήσουν την επιθυμία να διαβάσει ολόκληρο
το βιβλίο.
γ) Να εντοπίσετε τις λέξεις ή τις φράσεις με τις οποίες ο συντάκτης της βιβλιοπαρουσίασης
δεν δίνει απλώς πληροφορίες, αλλά σχολιάζει ακροθιγώς το συγκεκριμένο βιβλίο. Με ποιους
κυρίως τρόπους (ρήματα, επίθετα, ουσιαστικά κ.λπ.) εκφράζονται τα σχόλια στη συγκεκριμένη
βιβλιοπαρουσίαση;
δ) Να αναφέρετε τις κατηγορίες εκείνες των πληροφοριών που σας είναι απαραίτητες, για να
κάνετε την παρουσίαση του συγκεκριμένου βιβλίου σε ένα σχολικό περιοδικό ή εφημερίδα,
αλλά λείπουν από το ακόλουθο κείμενο. Να εξηγήσετε την απουσία των πληροφοριών από
αυτό το κείμενο, λαμβάνοντας υπόψη το είδος του, τον σκοπό του και τον χώρο (είδος και
σημείο του εντύπου) όπου δημοσιεύεται.
Στο βιβλίο αυτό ο C. M. Bowra ασχολείται με το έργο των κυριότερων εκπροσώπων της αρχαίας
ελληνικής λυρικής ποίησης του 7ου και του 6ου αιώνα και στο τελευταίο κεφάλαιο με τα
πρωιμότερα σωζόμενα αττικά συμποτικά τραγούδια.
Η «Αρχαία Ελληνική Λυρική Ποίηση» αποτελεί έργο κλασικό για το είδος των προβλημάτων
που θέτει και για τη μεθοδολογία που εφαρμόζει ο συγγραφέας του- απ’ όπου προκύπτει και
η «παιδευτική» του αξία. Το λιτό ύφος προβάλλει την ευφάνταστη συνδυαστική φιλολογική
επεξεργασία των σπαραγμένων κειμένων των ποιητών που παρουσιάζονται: για τον καθένα
συνεξετάζεται η παραγωγική δραστηριότητα και το ευρύτερο ιστορικό της πλαίσιο, ο ιδεολογικός
χώρος και η ποιητική τεχνική. Το σύνολο διαβάζεται όχι μόνο ως «συνεχές υπόμνημα» στο
έργο των ποιητών αυτών, αλλά και ως κείμενο αυθυπόστατο, με δική του ενότητα. Έτσι, η
συνθετική αυτή μελέτη, μολονότι απευθύνεται κυρίως στο φιλόλογο, στο φοιτητή και στο λόγιο,
αποδείχνεται χρήσιμη και για ένα ευρύτερο κοινό που ενδιαφέρεται για το μοναδικό αυτό
κεφάλαιο της ιστορίας της λογοτεχνίας μας. Εξάλλου, χάρη στα άφθονα ποιητικά αποσπάσματα
που παρατίθενται εδώ μεταφρασμένα, το έργο προσφέρεται και για αναγνώστες με στοιχειώδεις
μόνο γνώσεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
Ο συγγραφέας του (1898-1971) υπήρξε διακεκριμένος άγγλος ελληνιστής που δίδαξε στην
Οξφόρδη αρχαία και νεότερη (επική και λυρική) ποίηση. Η πλούσια συγγραφική του παραγωγή
I...,93,94,95,96,97,98,99,100,101,102 104,105,106,107,108,109,110,111,112,113,...216