29
πάντα ο κίνδυνος οι δέκτες (ο αναγνώστης, ο ακροατής) να θεωρήσουν τη γνώμη / το σχόλιο του
δημοσιογράφου ως καθαρή είδηση και εξακριβωμένο γεγονός. Ο μόνος τρόπος που μπορεί να
διασφαλίσει την εγκυρότητα της ενημέρωσης των δεκτών είναι, όταν το σχόλιο παρουσιάζεται
χωριστά / ευδιάκριτα από την ανακοίνωση του γεγονότος.
 Να διακρίνετε το γεγονός από το σχόλιο στο παρακάτω κείμενο:
Οι
Γερμανοί χτυπούν όλες τις πόρτες και ψάχνουν για Εβραίους. Αν δεν βρουν Εβραίους,
φορτώνουν στα καμιόνια ολόκληρη την οικογένεια. Όσοι κρύβονται, υπογράφουν την καταδίκη
τους. Οι Γερμανοί το κάνουν αυτό συστηματικά με τη λίστα στο χέρι, χτυπώντας εκείνη την
πόρτα που θα βρουν να τους περιμένει πλούσια λεία. Άλλοτε πάλι, οι δυστυχισμένοι, πληρώνουν
λύτρα για κάθε κεφάλι. Το πράγμα είναι τραγικό.
[Άννα Φρανκ,
Ημερολόγιο,
Προαγωγικές εξετάσεις Β' Λυκείου, Ιούνιος 2000]
 Να διαβάσετε την παρακάτω είδηση και να την ξαναγράψτε, διαχωρίζοντας το σχόλιο
από την είδηση.
Σχολές που διασφαλίζουν εργασία μένουν... άδειες
Κάτι πρέπει να γίνεται λάθος με τον επαγγελματικό προσανατολισμό στη χώρα μας. Στις
πανελλήνιες εξετάσεις, οι υποψήφιοι διαγκωνίζονται για σχολές «κύρους» ή για πτυχία που
ανοίγουν τον δρόμο στο Δημόσιο, ωστόσο η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική για τις σχολές
που διασφαλίζουν την πρόσβαση στους πιο δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Εκεί
επικρατεί μάλλον αδιαφορία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο τουρισμός. Μπορεί να αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας,
οι σχολές τουριστικών επιχειρήσεων στα ΤΕΙ, όμως, έχουν κάθε χρόνο πολλές κενές θέσεις. Πολύ
χαμηλά στις προτιμήσεις των υποψηφίων βρίσκονται και τα τμήματα των ΤΕΙ που προσφέρουν
ειδικότητα στις ιχθυοκαλλιέργειες, δηλαδή τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγικό κλάδο της
ελληνικής οικονομίας. Και αν κρίνει κανείς από τα αποτελέσματα των πανελληνίων, ανάλογη
εικόνα προκύπτει και για τον πλέον δυναμικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας, τη ναυτιλία (το
2009, από τις 402 θέσεις που είχαν προκηρυχθεί, καλύφθηκαν από τα μηχανογραφικά μόνο οι
119).
[Παναγής Γαλιατσάτος, εφημερίδα
Καθημερινή
, 23/01/2011]
 Ποιες από τις ακόλουθες ειδήσεις ενδέχεται να παραπλανήσουν τον αναγνώστη, ώστε
να θεωρήσει το σχόλιο του δημοσιογράφου ως εξακριβωμένο γεγονός; α) Να δικαιολογήσετε τη
γνώμη σας και β) να αποδώσετε αντικειμενικά το περιεχόμενο αυτών των ειδήσεων.
I...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...216