16
1. Ξεκλειδώνουμε το κείμενο:
• Στο κείμενο, το οποίο είναι δημοσιευμένο στο διαδίκτυο, υπάρχουν υπογραφές,
δηλαδή υπάρχουν τα ονόματα και οι ιδιότητες των συγγραφέων; Πόσο σημαντικό είναι να
γνωρίζουμε τα ονόματα και τις ιδιότητες των συγγραφέων στα κείμενα του διαδικτύου;
• Χρωματιστή ανάγνωση. Υπογραμμίστε στο κείμενο με μπλε χρώμα τα θετικά στοιχεία
του διαδικτύου, με κόκκινο χρώμα τους κινδύνους από την χρήση του διαδικτύου και με
κίτρινο χρώμα τις συμβουλές για ασφαλή χρήση του διαδικτύου.
• Είναι το κείμενο απλό και κατανοητό; Πριν απαντήσετε, αναζητήστε τα παρακάτω: (α)
Το κείμενο απευθύνεται στα παιδιά, στους γονείς ή στους ειδικούς επιστήμονες; (β) Το
λεξιλόγιο είναι απλό ή περιέχει δυσκολοκατανόητες έννοιες; (γ) Το θέμα του κειμένου
είναι ξένο προς τα ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες των παιδιών;
• Στην αρχή του κειμένου υπάρχει με ξεκάθαρη θέση – άποψη;
• Τα επιχειρήματα στηρίζονται από αιτιολογικές προτάσεις (αφού, επειδή, γιατί, διότι, μια
και, μια που, καθώς…);
• Εμφανίζονται παραδείγματα;
• Υπάρχουν συναισθηματικά επιχειρήματα, δηλαδή οι συγγραφείς προσπαθούν να
προκαλέσουν συγκίνηση στον αναγνώστη; (Εσείς πώς θα νιώθατε αν…;)
• Υπάρχουν στοιχεία από έρευνες και απόψεις ειδικών / επιστημόνων που στηρίζουν τα
επιχειρήματα;
• Ποιο πρόσωπο χρησιμοποιούν οι συγγραφείς του άρθρου: α΄ πρόσωπο ενικού, β΄
πρόσωπο ενικού, α΄ πρόσωπο πληθυντικού ή β΄ πρόσωπο πληθυντικού; Υπογραμμίστε τα
ρήματα, για να δικαιολογήσετε την γνώμη σας; Τι θέλουν να πετύχουν οι συγγραφείς του
κειμένου, χρησιμοποιώντας αυτά τα πρόσωπα;
• Υπογραμμίστε τα ρήματα στην υποτακτική ή στην προστακτική, στο τμήμα του κειμένου
με τις συμβουλές. Συζητήστε για τις χρήσεις και τις λειτουργίες των εγκλίσεων. Ηυποτακτική
μπορεί να σημαίνει προσταγή;
• Χρησιμοποιούνται συνδετικές λέξεις και φράσεις
- που δηλώνουν
ανάλογη σημασία:
επίσης, συνεπώς, βέβαια
- που εκφράζουν
πιθανότητα:
μπορεί, ενδέχεται είναι δυνατόν, πιστεύω, υποθέτω...
- που εκφράζουν
δεοντολογία:
πρέπει, χρειάζεται, επιτρέπεται, κρίνεται απαραίτητο
• Υπάρχει απάντηση στο τέλος του κειμένου, αν το Διαδίκτυο είναι φίλος ή εχθρός;
2. Χωριστείτε σε ομάδες και αναζητήστε ιστοσελίδες στο διαδίκτυο, οι οποίες θα περιέχουν
κείμενα/άρθρα με θέμα: “Κίνδυνοι από το διαδίκτυο”.
• Ψάξτε τα πιστοποιητικά εγκυρότητας της ιστοσελίδας, τα στοιχεία των δημιουργών της
ιστοσελίδας και των συντακτών του κειμένου, τις ιδιότητές τους, τις διευθύνσεις τους, την
δυνατότητα να επικοινωνούμε μαζί τους κ.ά.
• Προχωρήστε στην χρωματιστή ανάγνωση, δηλαδή υπογραμμίστε στο κείμενο με μπλε
χρώμα τα θετικά στοιχεία του διαδικτύου, με κόκκινο χρώμα τους κινδύνους από τη χρήση
του διαδικτύου και με κίτρινο χρώμα τις συμβουλές για ασφαλή χρήση του διαδικτύου (αν
υπάρχουν).
• Αναζητήστε τις προθέσεις των συγγραφέων των άρθρων. Ποιες ήταν οι ανάγκες
συγγραφής των κειμένων;
• Να εντοπίσετε τους τρόπους, με τους οποίους οι συγγραφείς προσπαθούν να
δημιουργήσουν ένα πειστικό και άμεσο κείμενο.
I...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...120