16
επικαιρότητας, με σκοπό την ενημέρωση του αναγνώστη / ακροατή / τηλεθεατή. Τα κυριότερα
μέσα μετάδοσης των ειδήσεων
είναι ο έντυπος λόγος (εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες,
προκηρύξεις, φέιγ-βολάν, πανό κ.λπ.), ο προφορικός λόγος (από στόμα σε στόμα), το ραδιόφωνο
και ο ηλεκτρονικός τύπος (τηλεόραση, διαδίκτυο, Ηλεκτρονικός Υπολογιστής).
Η επικοινωνιακή περίσταση στην είδηση
– Τα πρόσωπα: ο πομπός, δηλαδή η πηγή εκπομπής του μηνύματος / είδησης (δημοσιογράφος)
και ο δέκτης, δηλαδή το πρόσωπο που λαμβάνει το μήνυμα (αναγνώστης εφημερίδας ή
περιοδικού, ακροατής ραδιοφώνου, τηλεθεατής, χρήστης διαδικτύου).
– Μέσο επικοινωνίας: εφημερίδα – περιοδικό (γραπτός λόγος), ραδιόφωνο – τηλεόραση
(προφορικός λόγος και εικόνα), διαδίκτυο (γραπτός λόγος και εικόνα).
– Σκοπός: η ενημέρωση αλλά και η διέγερση του ενδιαφέροντος του δέκτη.
– Είδος λόγου: η αφήγηση (συχνά διανθισμένη και με στοιχεία περιγραφής).
– Ύφος: ποικίλλει από το σοβαρό και τυπικό έως το οικείο και καθημερινό. Η επιλογή του ύφους
εξαρτάται κυρίως από τον δέκτη, το μέσο, το περιεχόμενο και τον σκοπό του πομπού.
 Η
δημοσιογραφία
περιλαμβάνει τησυγκέντρωση/συλλογή, τηνεπεξεργασία, τηδιακίνηση,
την προβολή, τη μετάδοση και την ανάλυση/σχολιασμό των βασικών στοιχείων της επικαιρότητας
από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Πρόκειται για μια συνειδητή μορφή επικοινωνίας ανάμεσα
σε έναν πομπό και σε πολλαπλούς δέκτες.
Η δημοσιογραφία διακρίνεται σε δύο βασικούς τομείς:
• Ειδησεογραφία
:
Α
σχολείται με την καταγραφή, μετάδοση, ανακοίνωση των γεγονότων
που ενδιαφέρουν τον άνθρωπο και επηρεάζουν τη ζωή του. Βασικός, δηλαδή, σκοπός του
δημοσιογράφου είναι η έκθεση των γεγονότων με αντικειμενικό τρόπο.
• Ερμηνευτική δημοσιογραφία
: Ερμηνεύει και σχολιάζει τα γεγονότα/ειδήσεις. Εδώ, ο
δημοσιογράφος, εκτός από την παράθεση των γεγονότων, εκφράζει τη γνώμη του, τα
συναισθήματά του, κρίνει, ερμηνεύει, επιδοκιμάζει ή αποδοκιμάζει το γεγονός και δίνει τη
δική του εξήγηση/ερμηνεία για το θέμαπουπραγματεύεται.Με άλλα λόγια, ο δημοσιογράφος
συνδυάζει, φανερά ή συγκαλυμμένα, το
γεγονός
(αντικειμενική πληροφόρηση) με το
σχόλιο
(υποκειμενική στάση).
I...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...216