29
Τα στάδια συγγραφής της περίληψης
1. Διαβάζουμε τον τίτλο του κειμένου.
2. Κάνουμε προσεκτική ανάγνωση όλου του
κειμένου.
3. Εντοπίζουμε το θέμα και το κεντρικό νόημα
του κειμένου.
4. Διαβάζουμε το κείμενο για δεύτερη φορά.
5. Μελετούμε κάθε παράγραφο χωριστά, για
να υπογραμμίσουμε τα επιμέρους θέματα.
6. Σημειώνουμε τις λέξεις-κλειδιά κάθε
παραγράφου.
7. Γράφουμε έναν πλαγιότιτλο για κάθε
παράγραφο, στηριζόμενοι στις λέξεις-κλειδιά.
8. Γράφουμε την περίληψη, προσέχοντας:
α) να καταγράψουμε μόνο τις αναγκαίες
πληροφορίες (θέματα, νοήματα),
β) τη συνοχή του κειμένου μας και την ομαλή
ροή των πληροφοριών, χρησιμοποιώντας τις
κατάλληλες συνδετικές λέξεις και φράσεις,
γ) να εφαρμόζουμε τους γλωσσικούς κανόνες
(ορθογραφία, στίξη, σύνταξη, λεξιλόγιο).
Λέξεις και εκφράσεις που εξασφαλίζουν
συνοχή στην περίληψη
• Το κείμενο μας ενημερώνει (για),
αναφέρεται (σε), αρχίζει (με), Ο
συγγραφέας ασχολείται (με), αναφέρεται
(σε), πραγματεύεται, εξετάζει
• Στη συνέχεια, Ύστερα, Έπειτα, Μετά
από αυτά, Στο κύριο μέρος, Στην πρώτη
παράγραφο, Στη συνέχεια του κειμένου, Σε
αντίθεση με τα παραπάνω
• Ο συγγραφέας αναφέρει, λέει, τονίζει,
υπογραμμίζει, πιστεύει, ισχυρίζεται,
υποστηρίζει, σχολιάζει, ερμηνεύει,
παρατηρεί, διαπιστώνει, ορίζει, καθορίζει,
αποσαφηνίζει, διευκρινίζει, επεξηγεί,
εξηγεί, αιτιολογεί, δικαιολογεί, συγκρίνει,
αντιπαραθέτει, αντιπαραβάλλει,
υπερασπίζεται, συμφωνεί (με), ταυτίζεται
(με), απορρίπτει, αντικρούει, δείχνει,
αποδεικνύει, συμπληρώνει, προσθέτει
• Τέλος, Τελικά, Συμπερασματικά,
Κλείνοντας, Ολοκληρώνοντας, Στο τέλος
του κειμένου, Η περιγραφή κλείνει
(με), Η ιστορία τελειώνει, Η αφήγηση
ολοκληρώνεται, Ο συγγραφέας καταλήγει,
τελειώνει, συμπεραίνει, ανακεφαλαιώνει
3. Γράψτε πέντε οδηγίες προς τους γονείς για ασφαλή χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά.
Οι οδηγίες να είναι απλές και ευκολοκατανόητες. Αποφύγετε την επανάληψη λέξεων (πρέπει
κ.ά.).
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
4. Γράψτε πέντε απλές και σύντομες οδηγίες προς τα παιδιά για ασφαλή χρήση του
διαδικτύου.
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
I...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...120