52
2.
Προσπαθήστε τώρα να γράψετε την
περίληψη
του κειμένου
Το αρχαίο σχολείο.
Πρώτα, βρείτε τις παραγράφους του κειμένου. Ύστερα, γράψτε στο περιθώριο μια σύντομη
πρόταση, π.χ.
Οι μαθητές ήταν υποχρεωμένοι να ετοιμάζονται στο σπίτι, κυρίως
μαθαίνοντας κείμενα απέξω, και να δίνουν εξετάσεις. Οι εξετάσεις αυτές
γίνονταν δημόσια με τη μορφή αγώνων αθλητικών, μουσικών, γραμματικών.
Μεγάλη σημασία έδινε το σχολείο στη διαγωγή των μαθητών. Οι άτακτοι και
οι ανυπάκουοι μαθητές δοκίμαζαν το ραβδί ή το σανδάλι του δασκάλου.
Ύστερα από τη βασική εκπαίδευση άρχιζαν, για όσους το επιθυμούσαν, οι
ειδικότερες σπουδές κυρίως στους τομείς της ιατρικής, της νομικής, της
ρητορικής και της φιλοσοφίας.
ß
Οι εξετάσεις
γίνονταν δημόσια
και οι δάσκαλοι
ήταν πολύ
αυστηροί.
Στη συνέχεια ενώστε τις προτάσεις, χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες συνδετικές λέξεις, για
να γράψετε την περίληψη:
και, ακόμα, επιπλέον, επίσης, στη συνέχεια, αργότερα, στο τέλος, κ.ά.
Πώς γράφουμε μια Περίληψη
Περίληψη
κάνουμε, όταν θέλουμε να παρουσιάσουμε γραπτά ένα κείμενο με
σύντομο τρό-
πο
. Στην περίληψη πρέπει να αναφέρουμε μόνο τις
βασικές πληροφορίες
που μας προσφέ-
ρει ένα κείμενο και να
παραλείψουμε
τα στοιχεία εκείνα που
δεν είναι
τόσο
σημαντικά
.
Για να γράψουμε την περίληψη μιας ιστορίας ή ενός κειμένου με πληροφορίες, όπως το
παραπάνω, εργαζόμαστε ως εξής:
1. Διαβάζουμε
προσεκτικά, για να κατανοήσουμε το
θέμα
, προσέχοντας ταυτόχρονα και
τον τίτλο, που συνήθως συνοψίζει το θέμα ενός κειμένου. Προσπαθούμε να εντοπίσου-
με τις
βασικές πληροφορίες
του κειμένου: αν είναι μια ιστορία, ψάχνουμε τον κεντρικό
ήρωα και τα άλλα πρόσωπα, τον χώρο, τον χρόνο, τα γεγονότα με τη σειρά, σκέψεις και
συναισθήματα των ηρώων. Αν είναι ένα κείμενο με πληροφορίες, εντοπίζουμε τη βασι-
κή ιδέα και τις βασικές πληροφορίες.
2. Χωρίζουμε
την ιστορία
σε παραγράφους
και εντοπίζουμε
το κύριο θέμα καθεμιάς
πα-
ραγράφου.
3. Σημειώνουμε
στο
περιθώριο
κάθε παραγράφου μία
σύντομη πρόταση
που περιέχει το
κύριο θέμα της, χρησιμοποιώντας δικές μας λέξεις ή φράσεις. Κάνουμε την ίδια εργασία
σε όλες τις παραγράφους της ιστορίας.
4. Ενώνουμε
τις
σύντομες προτάσεις
που έχουμε γράψει στα περιθώρια, κάνοντας τις
απαραίτητες αλλαγές στη διατύπωση και χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες συνδετικές
λέξεις, που μας βοηθούν να ενώσουμε αυτές τις προτάσεις μεταξύ τους (π.χ.:
και, ακό-
μα, επιπλέον, επίσης, στη συνέχεια, στο τέλος,
κ.α.) και έτσι δημιουργούμε την περίλη-
ψη όλου του κειμένου.
1...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,...128